לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

My Rant


"מי שמזדיין בשירותים, סופו שיעשה פיפי במיטה" - ע' דוט-קום, אינטלקטואל והוגה דעות.

Avatarכינוי: 

בן: 37

MSN: 



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2009    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2009

תרבות החירטוט


אחת התכונות שאני שונא אצל אנשים מסויימים זו הנטייה "לחרטט". A.K.A לזיין במוח, לבלבל בביצים, לבלשט, ושאר שמות פועל חינניים...

תרבות החירטוט זה נושא שמקומם אותי זה זמן רב, והחרוז בכותרת הוא רק ראייה לתשוקה הגדולה שיש לי להעלות אותו סוף סוף על הכתב. אני אחלק את הפוסט הזה לשלושה חלקים: תחילה אגדיר מיהו אותו "חרטטן" בזוי שאת דפוסי התנהגותו כולנו צריכים להוקיע, לאחר מכן אחלק את שלל החירטוטים לסוגיהם הנפוצים, ולבסוף אציע דרכי התמודדות עם החרטטנים, וחירטוטיהם הנלוזים.

מיהו חרטטן?

"חרטטן הוא כל מי שאימו חרטטנית או עבר תהליך חירטוּר כהלכה".

סתאאם

האמת היא שזה די ברור אינטואיטיבית מיהו חרטטן. חרטטן (אחד שמחרטט) זה מישהו שאומר דברים חסרי כל בסיס וכיסוי. דברים שכל קשר בינם לבין המציאות הוא מקרי בהחלט. הגדרה קצת יותר מתפלספת ל"חרטטן" הייתה יכולה להיות "מישהו שלשונו קלה על הדק הדיבור", או משהו מתרומם כזה.

להלן מספר כללי אצבע בסיסיים לזיהוי חרטטן:

- החרטטן לא יהסס להציג כעובדות דברים כלל לא טריוויאליים שהוא כמובן לא טרח לבדוק את נכונותם.
- החרטטן לא יהסס לדבר בביטחון וללא סייגים על נושאים שהוא לא מבין בהם, בין אם מדובר בנושאים פשוטים שקל מאוד למצוא מידע מהימן עליהם אם רק טורחים לחפש, ובין אם מדובר בנושאים סבוכים ומורכבים שנדרש עיסוק ממושך של שנים כדי להבין בהם היטב.
- מכנה משותף בולט לכל החרטטנים הוא שהם לעולם לא יביעו כל הסתייגות מחירטוטיהם. הם לא יגידו ש'נראה להם' משהו אבל הם לא לגמרי בטוחים, לא בדקו עד הסוף או לא זוכרים. הסתייגות היא מונח זר לכל חרטטן מצוי.


סוגי חירטוטים ודוגמאות:

חירטוטים מבוססי מיתוסים:
חרטטנים לא יהססו להציג מיתוסים שונים בתור אמת לאמיתה. זה יכול להיעשות באופן מודע, כאשר החרטטן בעצמו יודע שמדובר במשהו שקרי, או מתוך בורות - כאשר החרטטן ממש *מאמין* בשטויות שהוא אומר.

דוגמא לחירטוט שמבוסס על מיתוס יכול להיות משהו כמו: "אין עוד מדינות עם נהגים גרועים כמו בישראל. זה פשוט שערוריה, וזה נובע מחינוך לקוי בבסיס. תרבות הנהיגה בארץ היא איומה, וזה מביא לתוצאות טראגיות שאין להן אח ורע בעולם".

עיון קצר בנתונים הבאים ימחיש שמצב הקטל בדרכים בארץ הוא בכלל בכלל לא רע. ההשוואה כאן היא בין *30 המדינות הכי מפותחות בעולם*, ואפילו מבינהן אנחנו תופסים מקום טוב קרוב לצמרת, מבחינת מיעוט הרוגים בכבישים... אבל אל תבלבלו את החרטטן עם עובדות.

הגזמות והוצאה מפרופורציות:
חרטטנים רבים נוהגים להגזים כשהם מספרים לכם משהו. בהקשר הזה אפשר להגדיר "פקטור חירטוט" - זהו המספר בו יש לחלק כל דבר שהחרטטן אומר.

דוגמה לחירטוט מהסוג הזה יכול להיות: "שמע אחי, נסעתי לאילת בסופשבוע עם האוטו מהעבודה (דלק חינם!) - לקח לי 3 שעות להגיע, לא צוחק איתך... אח"כ הגעתי למלון, 400 שקל לשלושה לילות - הכל כלול אחי! הכל כולל הכל, לא הייתי צריך להוסיף שקל! מסיבות, אוכל, אלכוהול (ואלכוהול איכותי, לא סתם)".

מה שזה באמת אומר:
החרטטן נסע לאילת, סידור הליסינג שלו מאפשר לו תדלוק בחינם עד עלות של 500 שקל בחודש, מה שבקושי מספיק לו לנסיעות השיגרתיות לעבודה, לקח לו 6 שעות להגיע, המלון עלה לו 200 שקל ללילה וכל מה שהיה כלול זה ארוחת בוקר גרועה ובערב משקה ראשון חינם במסיבה של המלון שהייתה מאוכלסת בארבעה קשישים. המשקה אגב היה שליש טובורג ירוק מהול במים.

טענות לא מבוססות
כאמור, החרטטן לא יהסס לטעון טענות בכל נושא, גם אם הכי מורכב בעולם, גם אם באמת אין לו שום מושג באותו נושא.
החרטטן לעולם לא יגיד לך "שמע\י, אני לא מבין כלום בנושא הזה" כמו שאני הייתי אומר למשל בויכוח בנושא כלכלה, הוא פשוט יעשה את מה שחרטטנים עושים - יחרטט.
עוד נושא שהוא סוג של "חממה לחרטטנים" הוא ביטחון. לכל חרטטן תהיה דעה מוצקה על מה הממשלה לא עושה נכון, ואיך צה"ל צריך להתנהל מול הטרור.

דוגמה טובה לחירטוט לא מבוסס: "זה בזיון שישראל מפתחת טילים ליירוט קסאמים, כי כל טיל כזה יעלה הון תועפות, בעוד שעלות של רקטת קסאם זה משהו כמו 50 שקל".

האם החרטטן בדק כמה ישראל משלמת *היום* על פעולות שנועדו למנוע שיגורי קסאמים? למשל, כמה עולה להרים לאוויר מסוק, וכמה תעלה הפצצה שהוא ישגר על חוליית המחבלים, וכמה כסף משקיעים במאמץ מודיעיני שנועד למצוא חוליות ותשתיות שיגור קסאמים?
האם החרטטן בדק מה הייתה העלות למשק הישראלי של יום לחימה במבצע עופרת יצוקה, שמטרתו העיקרית הייתה לגרום לצמצום שיגורי הרקטות? האם החרטטן לקח בחשבון את האפשרות שהמערכת היירוט הזו תוכל להימכר בעתיד למדינות אחרות, ולהכניס המון כסף למדינה?


כיצד להתמודד עם חרטטנים?

קשה לגרום להכרעה חסרת עוררין בויכוח עם חרטטן, מהסיבה הפשוטה שלכל טיעון הגיוני שלכם, הוא יגיב בחירטוט משלו. בעוד שאתם בוחרים את הטיעונים שלכם בקפידה ודואגים שהם יהיו קונסיסטנטיים עם המציאות, לחרטטן אין את הבעיה הזו, ולכן הרבה יותר קל לו לשלוף 'טיעונים מנצחים'. למרות זאת, יש מספר כללי אצבע שיעזרו לכם להתמודד עם חירטוט כשאתם שומעים אחד:

- קודם כל, אף פעם אל תבליגו. החרטטן חייב לדעת שאתם לא פראיירים ולא קונים את השטויות שלו. גם אם לא בא לכם להיכנס לויכוח מייגע, לפחות תגידו משהו שיגרום לו להבין שלא קניתם את מה שהוא אמר, ושנראה לכם שתוכלו להפריך את זה די בקלות אם רק תרצו, או שאתם חושדים שגם אם הוא צודק, הוא לא באמת בדק את כל העובדות.

- תשאלו שאלות. החרטטן אמר משהו מאוד לא טריוויאלי? יכול להיות שהוא צודק במקרה, אבל הוא בטח לא עשה את המחקר שלו כמו שצריך. תשאלו אותו שאלות מכשילות. הביעו ספקנות. זה מהנה לראות אותם מתפתלים באי נוחות בחוסר הידע שלהם, בנסיון להישמע משכנעים

- אם יש לכם תחושה חזקה שמישהו מחרטט שטויות וממש בא לכם להיכנס בו כמו שמגיע לו אבל אין לכם את העובדות בהישג יד, תעשו כאילו אתם מסכימים, כשתהיו מול מחשב יש סיכוי לא רע בכלל שחיפוש קצר בגוגל יספיק כדי לחשוף את ערוותו של החרטטן. כשתראו אותו בפעם הבאה הכו אותו עם לינק שחושף את שקריו. ההנאה מובטחת




אם אהבתם את הפוסט, אשמח אם תמליצו עליו, או סתם תחרטטו משהו בתגובה
נכתב על ידי , 15/4/2009 00:16   בקטגוריות מחשבות ודעות, עתודאי.קום - אינטלקטואל, שחרור קיטור  
26 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



107,604
הבלוג משוייך לקטגוריות: סטודנטים , אקטואליה ופוליטיקה , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעתודאי.קום אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עתודאי.קום ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)