לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

עדי בעולם


"כמה את מבלה, בסוף עוד תסעי לראות את הקואלות ביפן" (לא רק אני בלונדינית)
כינוי:  עדי בעולם

בת: 49





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2012    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2012

יום השואה, אירופה 2012


 

סוף פברואר, אנחנו במלון בגבול אוסטריה.

בארוחת הערב אנחנו יושבים ליד שולחן של ארבעה אוסטרים מבוגרים. גומבוץ מסתכל עליהם ועושה פרצופים חמודים. הם מחייכים אליו בחזרה ומדברים עליו בגרמנית בשולחן "איזה מתוק". אני מחייכת אליהם, ואז תוהה: אם הם היו יודעים שהוא יהודי, הם גם היו מחייכים אליו ככה? ואם זה היה לפני 70 שנה, האם הוא בכלל היה מורשה להיכנס לכאן? והאם הם היו חושבים שהוא חמוד?

 

 

 


 

 

אני מנהלת שיחה עם האמא הגרמניה בגן ותוהה למה היא לא שלחה את הילד לגן בגרמנית כשיש כאן כל כך הרבה כאלה.

האמא הגרמניה: הייתי ב(נוקבת בשמות שני גנים) והם לא מצאו חן בעיני

אני: אבל יש עוד גנים בגרמנית, נגיד הגן האוסטרי

היא: אוסטרי זה לא גרמני

אני: כן, אבל זה בגרמנית, לפחות השפה הייתה נשארת אותו דבר בשבילו

היא: גרמנית אוסטרית זה לא גרמנית אמיתית! יש אוסטרים שאני מעדיפה לדבר איתם באנגלית עם הגרמנית המגוחכת שלהם!

(אני עוצרת את עצמי מלשאול אם זה ככה אז מה זה היה הקטע הזה עם האנשלוס)

 

 


 

 

איך אומרים סייל בהונגרית? אקציו. הכוונה שנפטרים מעודפים.

"אויש, זה נשמע כמו אקציה", אמרתי לאופנוען בחלחלה. "זה מגיע מאותה מילה", אמר.

אני מקפידה לעשות קניות באנגלית. אני פשוט לא מסוגלת לחזור על המילה הזו ולשמוח.

 

 

 


 

 

ועכשיו, לפוסט השנתי הקבוע. צר לי לומר שעוד אין חדש.

 

במשך הכל השנים האלה, מאחורי סיפור השואה של סבתא, והזוועות של המחנה ושל הרכבת ושל הגטו, ישנה גם תעלומה אחת: מה קרה לאבא של סבתא שלי?

 

אנחנו יודעים בוודאות מה קרה לאמא של סבתא. כשהנאצים הגיעו לעיירה הקטנה שהם היו בה, העיירה בה בילו סבתא שלי וההורים שלה כל שנה את הקיץ, אולקוש, הם ערכו אקציה. היהודים נקראו אל כיכר העיר, שם חולקו, מי למוות ומי ולעבודה. בין היהודים האלו היו גם סבתא שלי בת ה-12, ואמא שלה. אבא שלה הושאר מאחור, לנהל את המפעל שהיה בבעלותו עד לאותו רגע, עבור הנאצים. בכיכר העיר חולקו היהודים לשתי קבוצות. סבתא נשלחה לאחת, אמא שלה לאחרת. סבתא סירבה להשלים עם רוע הגזירה, וניסתה לעבור לקבוצה של אמא שלה, למרות התנגדות הנאצי שעמד לידה. אמא שלה, חכמה ובוגרת, העיפה מבט בקבוצה שלה, המלאה בזקנים, בחולים ובתינוקות, והבינה מה הגורל שמצפה לה. "אל תעברי", קראה אל סבתא שלי, "תישארי בצד שלך. יהיה בסדר". סבתא נשארה בקבוצה שלה, ואחרי כמה ימים ברכבת מוות, שרדה והגיעה אל מחנה עבודה. אמא שלה, לעומת זאת, הובלה ברכבת לאושוויץ. אנחנו יודעים שהיא שרדה את הרכבת, כי שלושה ימים לאחר מכן ראה אותה ידיד של המשפחה צועדת לעבר תאי הגזים. אמא של סבתא מתה בתאי הגזים באושוויץ.

 

אבל מה קרה לאבא של סבתא. אנחנו יודעים שהוא אולץ לנהל את המפעל עבור הנאצים. אנחנו יודעים שברגע שהנאצים למדו איך להפעיל את המפעל, הם העלו אותו על רכבת לטרבלינקה. אנחנו יודעים שהוא לא התכוון לוותר, ושהוא קפץ מהרכבת. אנחנו יודעים את זה, כי אחרי שקפץ מהרכבת, הוא הגיע, בדרך לא דרך, אל ורשה. בוורשה גרה גיסתו, דודה של סבתא שלי, אחותה של אשתו. היא התגוררה שם עם ילדיה בעזרת ניירות אריים מזוייפים. אבא של סבתא הופיע בדלתה, מלוכלך ורעב, והיא הכניסה אותו, נתנה לו להתרחץ והאכילה אותו. בשביל יותר מזה לא נשאר. הוא ידע שהם חיים בסיכון גם ככה, ואם יישאר שם, אסיר יהודי נמלט, הרי שדם ילדיה יהיה על מצפונו. הוא אמר תודה ויצא. זו היתה הפעם האחרונה שמישהו מבני המשפחה ששרד ראה אותו.

 

מה קרה לאבא של סבתא מהרגע שיצא מביתה של גיסתו בוורשה? ייתכן ששתי דקות לאחר מכן נתקל בפטרול נאצי ונורה במקום, עוד מת יהודי בתקופה בה היו מיליונים כאלה. מוות אלמוני שלא זיעזע אף אחד בעולם של אז. אבל ייתכן גם ששרד, שחיפש את בתו היחידה לאחר המלחמה וצירוף מקרים טראגי מנע ממנו למצוא אותה, וחי את חייו כשהוא חושב שכל משפחתו נספתה.

 

מכאן והלאה יש לנו רק ספקולציות, שברי תקווה. אחרי המלחמה, יצאה סבתא שלי, צל של נערה בת שש עשרה, מהמחנה. היא עברה בין כל המקומות של המשפחה שלה, וגילתה שאף אחד לא נשאר. היא נתקלה באותו מכר שסיפר לה שראה את אמה פוסעת אל תאי הגזים. והיא נתקלה גם במישהו שטען שפגש באבא שלה, חי, אחרי המלחמה, ושהוא מחפש אחריה. אבל המישהו הזה לא ידע לתת פרטים, וסבתא שלי, אחרי חיפוש עקר בכל אירופה, החליטה לעלות למדינת היהודים, בתקווה לפגוש את אבא שלה שם.

 

בישראל הצעירה הקשיבה סבתא כל יום למדור לחיפוש קרובים ששודר אז ברדיו. הפסידה רק פעמים בודדות, כשחובות הבית מנעו ממנה לשבת ליד הרדיו. דווקא באחת הפעמים האלה הופיע בן השכנים מתנשף, ושרק "אמא אומרת שתקשיבי לחיפוש קרובים. מחפשים אותך. אבא שלך...". סבתא מיהרה אל הרדיו, אבל השם שלה לא הוזכר שנית. השכנה לא ידעה לספק פרטים נוספים. בעפולה של אז, שנות החמישים המוקדמות, לא היה טלפון זמין בשביל סבתא שלי. בלית ברירה ישבה וכתבה מכתב אל הרדיו. "אני הלינה בריקס", כתבה, "אבא שלי חיפש אותי בתוכנית שלכם בתאריך זה וזה. לא שמעתי את הפרטים שמסר. אנא שילחו לי אותם". אלוהים יודע כמה זמן לקח אז למכתב להגיע מעפולה מירושלים, או כמה זמן לקח למפיקי חיפוש קרובים, שקיבלו אלפי מכתבים מניצולי שואה בחודש, לפתוח אותו. כשהגיעה התשובה סוף סוף, לא היו בה בשורות טובות: "התוכנית אינה מוקלטת. גם איננו שומרים את המידע ששודר. מה ששודר שודר, ואיננו עוד". עוד נתיב של תקווה אבד.

(עדכון: מה שנשאר מהתוכנית לחיפוש קרובים הועבר לארכיון, שמאפשר לכתוב אליו ולבקש לחפש לפי שם. כתבתי לשם, והבקשה היחידה לחיפוש קרובים שנמצאה על שם בריקס היא זו שסבתא שלי כתבה בעצמה).

 

אחרי שנים של חיפוש, אחרי שהשאירה את השם שלה ושלו ב"יד ושם" ובכל בית זיכרון שמצאה, הרימה סבתא ידיים. בכל ערב יום שואה הדליקה שני נרות נשמה, אחד לאמא שנספתה ואחד לאבא שאבד. בכל בוקר יום שואה מצאה רק את אחד הנרות דולק, והשני כבוי. כך, שנה אחר שנה. זה עורר תקווה, כי במקום שאין מידע גם להבת נר שכבתה תיתן תקווה. אולי אלוהים מנסה לומר לסבתא שלי שאבא שלה עדיין חי ואין להדליק נר זיכרון בשבילו? ידיד הציע לה לכתוב על אחד הנרות אמא, ועל השני אבא, ולראות מי מהם כבה. ביום השואה הבא כתבה על נר אחד "אלישבע בריקס, אמא", ועל נר שני "לייבוש בריקס, אבא". למחרת בבוקר, דלק רק הנר של אמא. וכך זה המשיך, יום שואה אחד אחרי השני. עד שמתישהו, באמצע שנות השמונים, כשאבא שלה, גם לו חי אחרי השואה כבר היה זקן, המשיכו שני הנרות לדלוק כל היום.

 

אבא של סבתא כבר מת. את זה אנחנו יודעים בוודאות היום, מאה ושתים עשרה שנים אחרי שנולד. אך האם מת בידי הנאצים או שחי שנים ארוכות והקים משפחה חדשה, מנסה לפצות על האישה והבת שאיבד? הוא נולד ב-1900 בפולין, בשם לייבוש בריקס (Lejbus Bryks או Leon Bryks). המשפחה גרה בראדום. לו עבר לארה"ב, הגיוני ששינה את שמו ללאון בריקס. לו עבר לישראל, הגיוני שנקרא פה אריה בריקס, או אולי אריה לייב בריקס. אם מישהו מכם מכיר את השם הזה, והפרטים של אותו אדם מתאימים לפרטים של האיש שאני מחפשת, שלחו לי את פרטיכם. סבתא שלי, גם 70 שנה מאז הפעם האחרונה שראתה אותו, תשמח לדעת מה קרה לאבא שלה במלחמה ההיא.

 

 


 

 

עוד על שואה.

נכתב על ידי עדי בעולם , 18/4/2012 23:15   בקטגוריות ישראלית  
הקטע משוייך לנושא החם: יום הזכרון לשואה ולגבורה למען הניצולים החיים
54 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של עדי בעולם ב-10/5/2012 22:00
 



פסח, תותים, רכבות ועוד


דברים מוזרים לפסח #1
יום לפני הסדר האמא הבלגית תופסת אותי בגן ושואלת אותי מתי "הפסחא שלכם". אני מבשרת לה שבסופ"ש הקרוב, שבו, בצירוף מקרים, חל השנה גם הפסחא. פניה מתעננות: היא מספרת לי שהיא תיכננה לפזר את הביצים הצבעוניות בגן כדי שהילדים יעשו חיפוש במהלך סוף השבוע, אבל היא חולקת את החצר עם שכנים יהודים, ואם גם הם בדיוק יחביאו את הביצים שלהם בחצר, אז הילדים יתבלבלו. אני שמחה לבשר לה שאין לה מה לדאוג. מה שכן, אם היא במקרה מוצאת קרקר מוזר עטוף במפית, יש לה אחלה קלף מיקוח עם השכנים..




ביקור משמח מישראל (ההורים שלי פלוס חברים שלהם) העניק לי הזדמנות לעשות עוגה חגיגית. לצורך ההכנה שלה קניתי שקית תותים קפואים.




או כך חשבתי.

השקית הייתה פרוסה על השולחן להפשרה כשהאופנוען נכנס למטבח, עוטה פיג'מה וכולו פרצוף "איזה שיחוק שהילדים נרדמו באותו זמן, איזה שנ"צ שאני הולך לדפוק", כשראה את השקית ואמר: "אה, באמת תהיתי, אולי תסבירי לי את, מה ההבדל בין לזה לבין תותים?"

"אני לא מאמינה שזה קורה לי, נמאס לי מההונגרית הזו", אמרתי, "אתה רוצה לומר לי שזה לא תותים?"

"לא", התחיל האופנוען לומר, ואז קלט את פרצופי שאמר "אם זה לא תותים אתה יורד עכשיו מהפיג'מה והולך לסופר לקנות לי תותים", שינה טון ואמר: "ברור שזה תותים!"

אוף.

על כל פנים, פתחתי את השקית:




והחלטתי שאם זה נראה כמו תותים, וזה מריח כמו תותים, זה תותים.

יצאה לי עוגה בגירסה הביתית של זו שבלינק. חביבה, אבל עבודה קצת קשה מדי (אבל אולי אני חושבת ככה כי בשבילי אם זה לא שוקולד אז חסר משהו. אחרים דיווחו שהיא טעימה).

(ובדיעבד גם לגמרי כשרה לפסח. אופס, בדיוק נגמר. לשנה הבאה שיהיה לכם)




ולעניין התותים: כנראה שיש סוגי זני תותים בשני שמות שונים בהונגרית. אבל גם זה וגם זה תותים.





עניינים מוזרים לפסח #2:

שעתיים לפני ליל הסדר. האופנוען ואני מטיילים בשכונה שאנחנו לא מכירים ונתקלים בחנות צעצועים שנראית מעניינת. אנחנו מחליטים להיכנס, בלי לשים לב שהחנות סגורה (הדלת לא הייתה נעולה ולא שמנו לב שיש שלט). בפנים אנחנו בשוק לגלות שולחן ארוך, מכוסה מפה לבנה, צלחות וסכו"ם מסודרים, וילד עם כובע מוזר וילדה מסדרים עליו מפיות יפה. שנייה אחרי שנכנסנו מופיעות מהאחורה של החנות גם שתי נשים. האופנוען ואני בוהים בשולחן בהפתעה, הנשים והילדים לא יודעים מה לומר.

האופנוען מתעשת ראשון: זה שולחן של סדר, נכון?

הנשים מחייכות במבוכה ומסבירות שהחנות סגורה בגלל "חג"

האופנוען: כן, אנחנו יודעים שיש "חג", גם אנחנו נוסעים מכאן לחגוג סדר

אני (בעברית): חג שמח!

הם היו כל כך בשוק מהכניסה שלנו לחנות שממש הצטערתי שלא הופענו שעתיים-שלוש אחרי, בדיוק בקטע שמזמינים את אליהו הנביא. אם כבר שוק אז אז כבר.




תובנה: אם אומרים לגומבוץ "שש, דובוש ישן", הוא מייד יעשה פרצוף מבין ויניח אצבע על הפה לאמור "ששש" כשהוא מצביע על המיטה של דובוש. מייד אחרי זה, בעוד אתם משבחים אותו איזה ילד גדול ומבין הוא, הוא ירוץ אל המיטה של דובוש ויצרח: "קוקו דובוש!!!!"

רר.




מכירים את האתרים של הקופונים? אז עד לא מזמן התופעה פסחה עליי לחלוטין. לא נרשמתי ולא טרחתי לבדוק. והנה השאירה לי כאן קוראת נאמנה ואהובה לינק למשהו באחד האתרים האלה שנראה לי מעולה. כיוון שרכבות זה ה-דבר בימים אלה, ותומס המסכן גוסס כי ההורים המרושעים של גומבוץ מסרבים להחליף לו בטריות (עד שסוף סוף אלה שיש לו נגמרות), וגם התקרבה אלינו יומולדת, זו נראתה לי כמו המתנה המושלמת.

אני מאוד חשדנית לגבי האתרים האלה, אבל קראתי את האותיות הקטנות ולא היה שום דבר חשוד, והכי שיכנע אותי שזה של אימג'נריום, שאני מתה על הדברים שלהם (למרות שבינינו מדובר בצעצועים רגילים רק יפים יותר וארוזים באריזות מקסימות), אז מה יכול להיות רע?

אז נרשמתי לאתר, שלחתי להורים שלי וגרמתי להם לסחוב את זה (וזה קופסה לא קטנה) כל הדרך מהארץ כשהם באו לביקור.

והיה ביקור עמוס אז לא היה לי זמן לפתוח את החבילה ובמילא הם הביאו כל כך הרבה מתנות לגומבוץ שלא היה טעם לפתוח עוד אחת, ורק אחרי שהם נסעו התפניתי לחבילה הגדולה.

והסרתי את הנייר שעטף אותה וכבר התבאסתי:



זה לא נראה כמו העטיפות המפונפנות של אימג'נריום, ובכלל, מה זה כל הקשקושים האלה בסינית? (תוקנתי שזה יפנית. אופס, איך לא שמתי לב?)

על הקופסה אומנם היה לוגו של אימג'נריום, אבל רק מאוחר מדי קלטתי שזה לא הלוגו של אימג'נריום שאני מכירה:





וכאילו כדי להוסיף על החשדות, אז באורח מוזר יש על הקופסה גם לוגו של טויס אר אס:




אז או שאימג'נריום וטויס אר אס מייצרים ביחד צעצועים, או שאיזה יצרן סיני פח ייצר את הצעצוע הזה ותקע עליו לוגואים של חנויות מוכרות ללא בושה.

אז התבאסתי, אבל סירבתי לתת לעצמי להתייאש, פתחתי את הקופסה ונתתי לזה צ'אנס.

רק בשביל לקבל סופית את ההבנה שזה לא הצעצוע האיכותי שקיוויתי לו. החלקים לא תואמים, חלקם הפוכים ממה שאמורים להיות מה שמונע לבנות את המסילה כמו שצריך, חלקם סתם עקומים. בקיצור, זבל.

זה מאוד מעצבן, ואם הייתי בארץ הייתי דורשת לקבל את כספי בחזרה, כי בתכל'ס זה ממש הטעיית הציבור, לפרסם את זה כצעצוע איכותי של אימג'נריום, כשזה בטח לא מוצר של האימג'נריום המוכר בארץ. אבל רכשתי את זה כבר לפני חודשיים ורק עכשיו קיבלתי את זה בגלל כל הסיבוך של להביא את זה מהארץ, אז לכי תבקשי את כספך בחזרה עכשיו.

אז למדתי רק לקח אחד: לא ליפול שוב לפח של הנחות הקופונים. אם משהו חשוד והמחיר טוב מדי אז לא להאמין ולא לקנות.

רר.



תובנה: שלוש שיניים בשבוע = שלוש שעות שינה בשבוע. בעע.

רר.



רגע של זעם של גיקים:

סוף סוף אנחנו רואים משחקי הכס בזמן אמת, ואני חייבת לומר שאני קוראת ביקורות מהארץ ורבאק, אם אתם לא מבינים כמו שצריך בסדרה, אל תכתבו עליה ביקורת. ובמקרה של משחקי הכס באמת שמדובר בהמחזה חלקית של הספרים ורק לראות את הסדרה בלי לקרוא אותם משאיר אתכם בהבנה חלקית בלבד. אז אתם יכולים לעשות את כצופים אבל לא כמבקרים. וקראתי כבר ביקורת וגם ראיון שלכותבים פשוט אין מושג בשיט. אז לטובתם, רק הערה קטנה:

הדמות הזו



נקראת דאנריס טרגריין. היא דמות חשובה ואהובה בספרים. שני הכותבים של הלינקים למעלה מכנים אותה "קאליסי", שזה כמו לקרוא "מלכה" לסרסיי או "מלך" לג'ופרי. קאליסי זה המושג המקביל ל"מלכה" בשפה של העם שהיא מובילה, ולכן הם כל הזמן קוראים לה ככה, מעין "הוד מלכותה". אבל זה לא השם שלה, די כבר לכנות אותה ככה כשאתם כותבים, זה רק מראה עד כמה אתם לא מבינים בסדרה.

רר.





הפינטרסט הזה, להיט או מה? כמו לעשות ווינדוז שופינג, אבל עם עוד אנשים. איזה כיף.
נכתב על ידי עדי בעולם , 14/4/2012 22:38   בקטגוריות טלוויזיה וסרטים  
235 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של bOyzrLZvic ב-25/11/2012 22:47
 





434,071
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , משפחתי וחיות אחרות , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעדי בעולם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עדי בעולם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)