נכון. זה מיותר לפתוח כביכול "הסבר" על עבודה שלך, אבל אני מרגישה שאני חייבת להבהיר כמה דברים.
אני מניחה שלכותבים מביניכם זה נשמע כמו נרטיב לא מאוד מתקדם וזה נכון. כתבתי אותו בשיעור תנ"ך בכיתה ט'. אני אפילו זוכרת איפה ישבתי כי זה הנרטיב האהוב עלי מהתקופה הזו.
דבר שני, זה לא נרטיב שלקוח מתוך ספר שלי או משהו אלא סתם קטע שעלה לי לראש וכתבתי ומייד ארחיב על כך.
וחוץ מזה... אני יודעת שאני מחרטשת הרבה ומבלבלת לכם במוח, אבל....
אתם יודעים איזה קשה זה לפרסם עבודה בפעם הראשונה?! זה נראה פשוט, אבל זה לא. לא לי. אני דרמה קווין בדברים האלה.
אז למה התעקשתי לעשות את זה בכל זאת? - פשוט.
אם נדבר בקטן לרגע, רק בתוך הארץ הקטנה שלנו, בינינו - ואל תגידו לי שזה בולשיט כי זה לא - אין הרבה מקום לאמנות. היא קצת התייבשה לה, הגברת המסכנה, מאחורי האקטואליה והפוליטיקה, מאחורי הטכנולוגיה, המכונאות והאלקטרוניקה. היא קצת נחנקת לה שם למטה מתחת לאדמה, לצד קבריהם של ש"י עגנון ושל דוד הנדלר, שוכבת לצד קברה של רחל המשוררת ובוכה בחושך ובלחות.
טוב, נסחפתי. אבל אם האמנות הייתה יכולה, היא באמת הייתה קוברת את עצמה. כן, אותה אמנות שסיקרנה אותנו בתור ילדים - אני מדברת על ספרות, מוזיקה, ציור, פיסול, ריקוד, עיצוב, ארכיטקטורה, שירה, דקלום, צילום וכולי וכולי.
שני התחומים היחידים שתשמע עליהם היום הם בעיקר שירה או קולנוע. וזה רק כי זה מוכר ומכור.
נכון שספרים עדיין ותמיד יהיה חלק מהעולם האנושי. לא נוכל להיפטר מהמילים כל-כך בקלות, אבל זו לא אימפריה כפי שזה היה פעם. כמה סופר מכניס לכיס היום בתמלוגים? כלום אם לא פחות. לכן זה הולך ודועך. וכמה סופרים ישראלים טובים באמת כבר יצאו מגבולות הארץ הנבחרת? נכון. הם נספרים על יד אחת.
זו בעיה שכבר הרבה זמן מפריעה לי ואני בטוחה שלעוד הרבה אנשים - הפוליטיקה עומדת באמצע, כי בארץ קטנה כזו חייבים תמיד לדעת מה קורה. חייבים להכניס את האף ולרחרח, למצוא סדק חדש אל העולם ולהציץ, כי אנחנו חיים על ביצים, כי חס וחלילה לברוח לעולם אחר לכמה דקות או אפילו שניות. מה יהיה אם לא נדע?!
הטכנולוגיה עומדת באמצע, כי בארץ קטנה כמו שלנו חייבים להיות ברמה טכנולוגית טובה שתאפשר לנו להשיג נשק טוב ולהיות תמיד ביתרון על האויבים שלנו.
המכונאות והאלקטרוניקה עומדת באמצע כי מה פתאום שחיל האוויר שלנו יהיה קצת פחות מהכי טובים?
ואני לא אומרת שכל זה לא נכון. זה מעבר לנכון. אנחנו ארץ קטנה שמוקפת אויבים ועלינו למצוא את הדרכים להגן על עצמנו בכל נשק אפשרי. אבל אני לא מאמינה שהקרבן צריך להיות רוח ותרבות.
לדעתי, אלה דברים שבאים והולכים. פוליטיקה משתנה כל הזמן, כנ"ל על טכנולוגיה ועסקי השעשועים. רדיו יהפוך לטלוויזיה ומשם ליוטיוב ותוכנות שיתוף. היום נפציץ בטעות את סודאן ומחר סוריה תפציץ אותנו. היום הממשלה שלנו תוציא חמש-עשרה מיליון דולר על מטוס קרב שאמריקה לא נותנת לנו, מתוך פחד, להשתמש בו ומחר המסים יעלו כדי לחסות על זה. זה גדל וגדל, זה כדור שלג מטונף מבוץ. זה נמאס באיזה שלב.
איפה אפשר להניח את הראש ולעצום עיניים? לשכוח מהמיתון וממחירי הדלק? לשכוח מהמצב הבטחוני ומהבחירות הקרובות? רק שם. בין דפיו של ספר. לרקע מוזיקה נעימה.
יש כל-כך הרבה תרבויות בעולם ולכל תרבות יש את מה שמאפיין אותה, אם זה מאכל מסויים או מוזיקה אופיינית, לבוש מסורתי או סגנון דיבור. מה לנו יש חוץ מחומוס ופלאפל שאפילו לא באמת שלנו? נכון, אלברט איינשטיין היה יהודי. יאיי. כמה זמן נתפס עליו? עם כל הכבוד לאלברט איינשטיין, הוא לא כבר מזמן נרקב לצערנו.
אני לא אומרת שצריך לחפש לעצמנו תעסוקה כדי לאפיין את עם ישראל או כדי לתת לנו מקום בעולם, אני רק אומרת שזה חלק מזה.
צריך לטפח את האמנות כי היא מה שמחזיקה אותנו. תחשבו על זה לרגע. כל אדם - ואני מדברת עכשיו כלל עולמי - חושב אחרת, רואה סיפור בדרך שונה, שומע מוזיקה בצורה אחרת. כולנו מגיבים עם צקצוק בלשון על תאונת דרכים נוספת אבל כל אחד חש שונה לשיר חדש, להחלקה אמנותית על הקרח, ללחן מיוחד.
יש לי שאיפות גדולות, לעצמי כיחיד ולארץ הקטנה הזו שאני שונאת ואוהבת באותו הזמן. אני רוצה להגיע רחוק מאוד וזו הסיבה שאני מתרגמת את הסיפורים שלי לאנגלית ובקרוב, לאחר שאדע, גם לאיטלקית. זו הסיבה שאני לא מתכוונת לפרסם את הספר שלי בארץ ולהסתפק בזה אלא מתכוונת להוציא אותו בכל תרגום שהכיס שלי יצליח להביא. אני רוצה קהל גדול. כלל עולמי. לא בשביל הפרסום למרות שגם זה לא מזיק - אלא כי חבל על כל המקום המבוזבז על זה על הגלובוס!
הלוואי שיום אחד נטפח את האמנות שלנו באמת. נבין בראשים האטומים והקטנים האלה כמה היא חשובה לפיתוח המין האנושי, לפיתוח עמים שלמים שהיום נעלמו מההיסטוריה, לרגש ולתכונות האנושיות האינסופיות שטמונות בכל אחד.
זה הדבר האחרון שצריך להיות חסר-משמעות בעולם ובחברה. זה חלק מאיתנו, חלק מהטבע האנושי. אי אפשר לברוח מזה! אמנות הייתה ותמיד תהיה דבר משמעותי לאנושות וזה מה שמבדיל אותה מכל תחום אחר שציינתי למעלה. היא לעולם לא תתיישן ולעולם לא תשתנה. היא תתחדש ותישאר כפי שהיא. בלי מכונאות אנחנו חברה מיושנת אבל בלי תרבות אנחנו לא חברה. אין לנו אפילו את זה.
זה גם מה שמבדיל אותנו מחיות. לבעלי-החיים יש יצר הישרדות, הם יכולים לשמור על הבית שלהם ולהגן על משפחתם ועל צאצאיהם מתוך יצר ההישרדות שיש גם להם וגם לנו. אבל כלב, גם אם ממש רצה, לא יכול להיות יצירתי. פיל לא יכול ליצור יצירת אמנות אפילו אם הוא מאוד מוכשר בלסובב את הזנב שלו בזמן שהוא תופס בו במכחול.
שמעתם על החתול האמן? כמה שזה גרם לי לצחוק, אבל זה היה מסוג הצחוקים העצובים שאתה לא יודע איך לבטא את הבאסה שלך בדרך אחרת: חתול אחד הלך על קנבס עם רגליים מלוכלכות והשאיר עליו טביעות. לקנבס הזה עם הלכלוך קראו יצירת מופת!
......
....
..
אתם יודעים מה? שיזדיין כל מי שחושב ככה.
שיזדיין! כי אני קורעת את התחת כדי לכתוב כמה מילים על דף (לא כאן, כאן אני פשוט מקלידה בהיסטריה ועצבים) ואף אחד לא שמע עליי אפילו ולא קרא את החרא שלי, אבל כל מה שהחתול המזורגג הזה עשה זה להיות מטומטם עד כדי כך שהוא הולך על דיו או מה שזה לא היה ואז על איזה קנבס ממש יקר שהוא הכתים והרס אותו ועכשיו הוא אמן?!
איך??
תסבירו לי - איך?!?!!
ועוד דבר - בעלי-החיים לא חושבים ככה, אתם יודעים...
מעולם לא ראיתי חתול הולך על קנבס עם רגליים מלוכלכות ומביט מאחוריו כשהוא ממלמל לעצמו, "המממ... אני משתפר. אני בדרך הנכונה."
אלא אם כן אלה חיות מ'חוות החיות' של ג'ורג' ארוול. הן היו חכמות. ושוב - בן-אדם המציא אותן!
בן-אדם יכול לא להתחבר לאמנות כמובן, להיות טיפוס לא אומנותי או מאוד ריאלי וזה בסדר גמור. אבל הוא לא יכול לשנוא אמנות. אולי תחום מסויים או כמה תחומים, אבל הוא חייב לאהוב משהו. זה טבע אנוש. הוא חייב לאהוב סוג כלשהו של מוזיקה, הוא בטוח קרא וחיבב איזה ספר פעם ואם לא, בטוח תמצא באוסף הזיכרונות שלו איזה ציור שצייר כשהיה ילד ועוד היה לו ראש פתוח. זה דבר אישי לכל אחד, אמן או לא - חברה, אוכלוסייה, בני-אדם בעלי מוח > לא יכולים להתקיים בלעדיה.
זה כמו שמישהו יגיד שהוא לא אוהב אוכל. זה לא יכול להיות! אתה יכול אולי לא לאהוב סוג מסויים של אוכל או לשנוא את המצב של לאכול מול אנשים (כן, יש כאלה,) אבל אתה לא יכול לשנוא אוכל! כולם אוהבים לאכול... משהו. זה חלק מהטבע שלנו! כן, אנחנו יצורים לא תבוניים במיוחד בעלי יצרים חזקים יותר מהשכל שלנו וגם אם נשנא אוכל, יצר התאווה ואם לא אז יצר ההישרדות, יכריח אותנו לאכול. זו הסיבה שהאוכל עדיין לא נעלם מהעולם. וזו הסיבה שגם אמנות עוד לא נעלמה - כולם זקוקים לה. היא גם לא תיעלם, אני לא דואגת. אני פשוט ממש לא מבינה איך אפשר לשים אותה אחרונה בסדר העדיפויות בכל דבר שיש על סדר היום. זה מטריף אותי!!!
אני חושבת שהאמנות צריכה להתפתח על-ידי בני אדם בכל דת, מוצא או חברה שהיא. אבל אני גם חושבת על עצמי - אגואיסטית, אני שואפת להגיע הכי רחוק שאפשר. אל הקטבים אם זה אפשרי. (תרגעי, גברת, תרגעי טוב?)
ועכשיו בקשר לטייסון (סוף סוף): כתבתי אותו כשהייתי בתיכון. אולי בת 15 או 16, אולי פחות, בכל מקרה, זה פשוט מאוד:
הייתי מאוד משועממת וכשהשתעממתי בשיעור נהגתי לצייר (או נכון יותר - לשרבט), או לכתוב, בעיקר דיאלוגים. אז כתבתי פשוט נרטיב שקפץ לי לראש.
אני משתמשת בשיטת הכתיבה האינסטינקטיבית. יש לי תמונות בראש, סצנה, תיאור, תמונה, שיחה, דמות, כל דבר שהוא - מהראש אל הדף. מיד. על המקום. בלי לחשוב יותר מדי. שלב השכתוב עדיין יחכה שם כשאסיים.
בכל מקרה - לא הייתי בכיתה באותו הזמן. הייתי שם, בעמק המושלג. בחיי! כשסיימתי לכתוב את היצירה והבנתי שכאן זה צריך להיעצר, התעוררתי. זה משהו שאין סיכוי להסביר.
ואהבתי את הנרטיב הזה והבטחתי לעצמי שיום אחד אני אכתוב ספר על טייסון ואצרף לשם את הנרטיב.
טוב, נראה לי שזה הזמן לבירה. עשיתי לעצמי חשק לפרוש לכתוב אז עכשיו אלך לכתוב ולשתות באותו זמן! > עולם הרשע הזהר: יש לי כוחות על-טבעיים ודמיון פרוע! אווו כן - ועני גם חנונית!
טוב, אם הגעתם כל-כך רחוק עד כאן אני מצדיעה לכם. הצלחתם לקרוא את כל החירטושים שלי מההתחלה עד הסוף. וואו. בלי לדלג באמצע על כלום?? אוווו....
ברכותיי! אתם החברים החדשים שלי!
עכשיו תוכלו תבוא שוב בפוסט הבא ולקרוא עוד חרא כזה!
נהדר! אני נרגשת.
addio