לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



כינוי:  האיש מהשורה האחרונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

האבולוציה של שרית חדד


במסגרת חיפושיי לשיר מסיים עבור הפוסט הקודם, ניתקלתי בסרטון הזה. קחו רגע לצפות בו (הוא בכוונה מתחיל מהאמצע).


 


http://www.youtube.com/watch?v=z2R47387h4s#t=0m45s


 


הכתבה הזאת משנת 97'. הייתי אז תלמיד כיתה ד' בבית ספר יסודי, בבית ספר של ערסים ליתר דיוק. שרית חדד היתה אז כבר כוכבת מוכרת בכל בית. שיריה כבשו את כל המצעדים, ההופעות היו מפוצצות. באותה שנה היא הופיעה בפסטיגל לראשונה (יחד עם דנה ברגר, אבל זה כבר סיפור אחר) - הישג די משמעותי ומיוחד לזמרת מזרחית, במיוחד בשנת 97, אז רוב המוזיקה המזרחית - להוציא חדד, אייל גולן ועופר לוי עם "הכל פתוח" - היתה עדיין עמוק בגטאות. והנה, חדד - עם תספורת מזעזעת (גם אז היא לא היתה באופנה) ומשקל עודף - מצליחה לעשות זאת. מצליחה לשיר, לשמח, לרגש. לגעת. 4 שנים מאוחר יותר חדד תיכנס לפינתאון הישראלי במסגרת אסון ורסאי.


 


 


ישבתי מול הסרט הזה והתפוצצתי מצחוק.


בהתחלה היא נראתה לי מגוחכת, לא מודעת למצלמה, תזזיתית, מדברת עם הידיים, לבושה בסרבל המגוחך הזה, בלי מייקאפ, מדבר בשפה בוטה, קלוקלת, אגרסיבית, עינת בובליל של הניינטיז, פרחה ללא מרצדס, ללא רישיון נהיגה - לא עוברץ מסך בכל צורה שהיא. אבל אז, בהמשך הסרט, כשמתחילים להופיע שוטים של שרית חדד בהופעות, ברור לגמרי מה חסר לשרית חדד היום.


 


14 שנים מאוחר יותר, שרית חדד מוציאה (עוד) דיסק חדש, ושוב מתראיינת בערוץ 2: 


http://www.youtube.com/watch?v=YDHV86aRHgk#t=7m31s


 


מה השתנה הלילה הזה מכל הלילות?


השיער המסונטט, השומן שנעלם, צבע העיניים שהוחלף בעדשות צבעוניות, האף ששופץ, השפתים שעברו תיקון, השיניים שהתיישרו, שיעורי משחק מול מצלמה הרבים שלקחה, כמו גם שיעורי הנימוסים, ואם אסכם זאת במילה אחת: האותנטיות שנעלמה.


 


לא צריך להיות מעריץ גדול של שרית חדד כדי לראות את השינויים שעברה במהלך השנים. מספיק להסתכל על עטיפות הדיסקים (כאן: http://iamin.fav.co.il/index.php?dir=app_sites&page=content&id=72967) כדי לראות את התהליך: מילדה-גרוזינית-טובה-חדרה דרך התחפושת לדראג קווין, המניקוריסטית של השכן ועד לבובת הברבי של שנת 2009.


 


כבר הרבה זמן שהצוות המקיף את חדד (בדגש על האב הרוחני אבי גואטה) תופס את הראש ולא מצליח לענות על השאלה איך דווקא עכשיו, כשהמוזיקה המזרחית הכי פופולרית מאז ומעולם ושרית חדד לא במרכז הבמה. שרית חדד, המלכה הבלתי מעורערת של הזמר המזרחי ב-20 השנים האחרונות נשארה איפשהו מאחור. ההופעות כבר לא מלאות כמו פעם, הדיסקים בטח ובטח שלא נמכרים כבעבר, ההזמנות להופעות בחתונות ובאירועים משפחתיים הולכות ופוחתות.


מה קרה, הם שואלים את עצמם. התמיהה גדולה עוד יותר כאשר אין שום זמרת מזרחית באופק שמאיימת על חדד.


 


ההסבר מאוד פשוט: 


שרית חדד הפכה להיות בובה מפלסטיק, בדיוק כמו בובת הברבי ההיא שניסתה למכור לילדי ישראל בעבר. הקהל, במיוחד הקהל הישראלי, אוהב מישהו אותנטי, מישהו שיוכל להזדהות איתו. חדד כבר מזמן לא שם. היא נתפסת כמשהו מרוחק, מסוגר. די להסתכל ולהקשיב לשני הראיונות לראות את ההבדל בפתיחות, בכנות התשובות שחדד נותנת. אז נכון, היא לא בדיוק עוברת מסך בריאיון הראשון אבל אלוהים אדירים, לפחות היא דוברת אמת.


 


הקול עדיין שם, בזה אין ספק, אך הקול - כמו חדד עצמה- עבר סינתוז ועיבוד מוגזם מדי באולפני ההקלטה על ידי מעצבי סאונד.


 


אז איך חדד יכולה להרוויח בחזרה את אהדת הקהל?

פשוט מאוד. לחזור להיות בנאדם ולא בובת ברבי. להימנע מתשובות דיפלומטיות בריאיונות ולהתחיל לדבר אמת (שהיא לסבית, למשל), להוריד את כל השיער המודבק והאיפור המוגזם ולחזור להיות עמך. 


זה לא יוריד מיליגרם מכבודה או מהערכה כלפיה כזמרת, ההפך, זה רק יכול לסייע.

נכתב על ידי האיש מהשורה האחרונה , 6/5/2011 09:03   בקטגוריות שרית חדד, אבולוציה, מוזיקה מזרחית, אשכנזי, ברבי, דעות, חדשות, יוטיוב, יחסי ציבור, ספרדי, עדות, תקשורת, אינטרנט, אקטואליה, ביקורת, אופטימי, בית ספר  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אלוהים אדירים


יום הזיכרון לשואה ולגבורה כבר כאן, כמו תמיד מלווה בכאב, תסכול, שאלות ותהיות: האם עשינו עבור הניצולים המעטים שנותרו מספיק?

ושוב תכניות הטלוויזיה והרדיו שוב יביאו בפנינו - הדור ששפר מזלו ונולד לתוך המציאות של מדינה יהודית ועצמאית בארץ ישראל - את התיאורים על הזוועות, הרציחות וההתעללויות השונות והמשונות, ואנו נוותר פעורי פה ועם מועקה גדולה בלב.

מידי שנה עולה בקרבי תמיד אותן השאלות, שאני בספק אם יש עליהן תשובה: למה? איפה אלוהים היה בשואה? איך ייתכן שהעם הנבחר נזנח?

לאורך השנים רבים ניסו לתת מענה לאותן שאלות קשות ולהסביר מדוע קרתה השואה.

 

אחת הגישות טוענת כי מטרת השואה הייתה להוציא את עם ישראל מהגלות ולהביאו למקומו הטבעי בו עליו לשבת ולקדם את הגאולה העולמית - ארץ ישראל. היהודים היו שקועים בחשיבה גלותית ופאסיבית ולכן הקב"ה נאלץ לבצע "ניתוח" כואב במיוחד, אך חיוני, של עקירת העם והשבתו לארץ. כלומר, מטרת העקירה היתה לצורך נטיעה.

 

גישה אחרת רואה בשואה עונש על תהליך ההתבוללות והחילון שהתחיל כבר אז בשנים שלפני המלחמה. בתורה אנו מוזהרים מפורשות כי אם נסטה מהדרך גורלנו יהיה רע ומר. האחריות שלנו כעם היא קולקטיבית, ולכן ייתכן מצב שתינוקות וילדים, וכמוהם גם צדיקים גמורים, ייענשו בגין חטאיהם של אנשים אחרים. עם ישראל הוא גוף אחד וככזה התנהגות של איבר אחד משפיעה בהכרח גם על מצבם וגורלם של האיברים האחרים.                                                       

 

ומה אני חושב?

שכל ההסברים הללו ואחרים הינם קלושים ולא מצליחים ליישב את הדעת והלב ולתת מענה סביר לקושיות הקשות. את השואה פשוט אי אפשר להבין! מוח אנושי אינו מסוגל למצוא שום הסבר לזוועה הנוראה שהתחוללה שם.

 

אין הסבר. אין תשובה. אין באפשרותנו להבין את השואה.

 

יש כאלה הרואים בשואה ערעור של האמונה, וישנם כאלה המוצאים בה דווקא חיזוק לאמונתו. אלוקים של המסורת היהודית לא התחייב מעולם לעשות עם בני האדם את הטוב בעיניהם. להיפך, אלוקים, על פי הגדרתו, עושה תמיד את הטוב בעיניו. מי שתופס אותו כאיזה סנטה קלאוס שמנמן וחייכני, המשפיע אך ורק טוב על ברואיו, לפי הבנתם של מושג הטוב, איננו מבין את הבורא באמת. המעניין הוא שהיו לא מעט ניצולי שואה שמסרו עדויות מופלאות על ניסים ועל השגחה עליונה פלאית בתוך איימי המלחמה ורבים מהם התחזקו באמונה דווקא על ידה אחרי שנוכחו כי למרות הכול עם ישראל חי וקיים.   

 

נכתב על ידי האיש מהשורה האחרונה , 2/5/2011 09:52   בקטגוריות שואה, אלוהים, דת, כאב, טווח, אקטואליה, ביקורת, פסימי, שחרור קיטור  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פלקל








1,749,536 צפיות יש לשיר הזה, אם אפשר בכלל לקרוא לדבר הזה שיר.


אין זה סוד שלחיילי צה"ל, במיוחד הקרביים שבהם, יש השפעה על המיינסטרים המוזיקלי הישראלי. אחרי הכל, התחנה הפופולרית ביותר בישראל היא תחנה ששייכת לצבא ההגנה לישראל. אם בשנות ה-90 שלטה להקת אתניקס על הפלייליסט של חיילי צה"ל, במיוחד הקרביים שבהם, הרי שבשנת 2011 העסק שונה לחלוטין.


כמידי שנה, גם השנה ערכה משפחתי המורחבת פיקניק משפחתי לרגל חג הפסח. באותו הבוקר היתה לי פגישה ברמת גן שלא יכלתי לבטל. הפצתי אי-מייל לכל בני המשפחה, עניין של 120 כתובות, מי נמצא באיזור הפגישה ויוכל להקפיץ אותי אחריה.



אודי, בן דוד אהוב וחייל קרבי שיצא לכבוד החג הביתה, הציע לי טרמפ.


לפני שאמשיך בואו נדבר רגע על אודי.

בגיל 12 החל לנגן על גיטרה אקוסטית, אחר כך על גיטרה חשמלית. בגיל 14 כבר היתה לו להקת רוק. המנעד המוזיקלי שלו נע בין לד זפלין, הביטלס, מטליקה, U2, גרין דיי, פינק פלויד, הדורס, הרולינג סטונס - הבנתם את הרעיון: הבנאדם אוהב מוזיקת לועזית, בדגש על מוזיקת רוק. מוזיקה ישראלית? מוזיקה מזרחית? לא על הסקאלה שלו. פעם אחת, כשאחותו סיפרה לו שהיא הולכת ביום העצמאות להופעה של שרית חדד, הוא שאל אותה אם היא מתכוונת שהקוסמטיקאית של אמא פתחה דוכן סמוך לבמה.


והנה, 4 שנים לאחר מכן, אנחנו ישובים באוטו שלו. מזג האויר משגע, השמש מחייכת, הכל נראה נקי, אפילו אין פקקים. אני פותח את דלת הרכב ושומע את המילים של הדבר הזה:



"תגידי מה חדש 
הלב שלי חלש 
איך אני הוזה 
מן יופי שכזה 



תגידי כמה זמן 
אבא שלך גנן 
איך אני הוזה 
מן פרח שכזה 



רק אל תשברי לי ת'לב 
כי בניתי עלייך, בניתי עלייך 
לפני שפגשתי אותך 
כבר חלמתי עלייך, חלמתי עלייך"



אני מסתכל על אודי בתדהמה: "אתה?! מכל האנשים בעולם: אתה?!?!?!?!?"

הוא מביט אלי, ובחצי חיוך חצי התנצלות אומר: "מה אני יכול לעשות, זה מה ששומעים בצה"ל. זה מה שפופולרי היום".



פופלרי? נכנסתי ליוטיוב. 1,749,536 צפיות לדבר הזה. 1,749,536 נכנסו ליוטיוב, חיפשו את השיר, והאזינו לו. קצת סירבתי להאמין. מבט קצר בפורום "נושמים מזרחית" (האם לאויר בפורום יש ריח של חילבה?) מראה שיש תוכנות שעושות את העבודה במקומך ומזייפות את המספרים. שיטוט קצר בגוגל העלה כמה כתבות שהוכיחו שאדם זייף את המספרים. מה לעשות, הוא עדיין לא ליידי גאגא.



מתברר שדורון מדלי, אותו האיש שכתב את "אם יש גן עדן" המרטיט לאייל גולן בעיצומה של מלחמת לבנון השניה, כתב גם את השיר הזה.

תמה אני מה לערימת הגבבים הזאת לדורון מדלי? "תגידי כמה זמן/אבא שלך גנן"? באמת? לא יכל המשורר בהווה ומפיק "כוכב נולד" בעברו לחבר מילים טובות יותר?



מתברר שיהורם גאון לא ממש טעה. יש מוזיקה מזרחית ויש מוזיקה מזרחית שהיא זבל שהשטן לא ברא.


אין לי בעיה עם מוזיקה מזרחית לכשעצמה. יש לי בעיה עם מילים נמוכות ו...סתומות, אין לי מילה אחרת, בדיוק כמו ש"קלף את הטיח, קלף את הסיד, אין לנו מה להפסיד" של היי-פייב הוא לא קאלט אלא טראש במיטבו.



קצת עצוב לי על עומר אדם. באמת. הבחור מוכשר, יש לו קול, אין ספק בכלל. הוא יודע לרגש, יודע להגיש. אבל במקום ליצוק עם הקול המיוחד שלו שירים עם תכנים משמעותיים יותר מאשר קונסטרוקציות הבניה שלו על בנות, הוא היה יכול ללכת בדרך אחרת, ע"ע עמיר בניון.




אודי נשבע לי שזה רק זמני, שזה מה שיש לשמוע, ובטיול הגודל הוא יחזור לעצמו. ככה הוא הבטיח.

הנהנתי בהסכמה ואמרתי לעצמי שמשפחה לא בוחרים.




רגע לפני הפיזור - תודה לכל המנויים שהצטרפו. זה גורם לי אושר ענק חיבוק של הסוררת

ומלחיץ בו זמנית. 

נכתב על ידי האיש מהשורה האחרונה , 22/4/2011 11:53   בקטגוריות חדשות, סטודנטים, תקשורת, אינטרנט, אקטואליה, ביקורת, שחרור קיטור, מוזיקה מזרחית, עומר אדם, יוטיוב, יהורם גאון  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להאיש מהשורה האחרונה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על האיש מהשורה האחרונה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)