לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



כינוי:  האיש מהשורה האחרונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

האבולוציה של שרית חדד


במסגרת חיפושיי לשיר מסיים עבור הפוסט הקודם, ניתקלתי בסרטון הזה. קחו רגע לצפות בו (הוא בכוונה מתחיל מהאמצע).


 


http://www.youtube.com/watch?v=z2R47387h4s#t=0m45s


 


הכתבה הזאת משנת 97'. הייתי אז תלמיד כיתה ד' בבית ספר יסודי, בבית ספר של ערסים ליתר דיוק. שרית חדד היתה אז כבר כוכבת מוכרת בכל בית. שיריה כבשו את כל המצעדים, ההופעות היו מפוצצות. באותה שנה היא הופיעה בפסטיגל לראשונה (יחד עם דנה ברגר, אבל זה כבר סיפור אחר) - הישג די משמעותי ומיוחד לזמרת מזרחית, במיוחד בשנת 97, אז רוב המוזיקה המזרחית - להוציא חדד, אייל גולן ועופר לוי עם "הכל פתוח" - היתה עדיין עמוק בגטאות. והנה, חדד - עם תספורת מזעזעת (גם אז היא לא היתה באופנה) ומשקל עודף - מצליחה לעשות זאת. מצליחה לשיר, לשמח, לרגש. לגעת. 4 שנים מאוחר יותר חדד תיכנס לפינתאון הישראלי במסגרת אסון ורסאי.


 


 


ישבתי מול הסרט הזה והתפוצצתי מצחוק.


בהתחלה היא נראתה לי מגוחכת, לא מודעת למצלמה, תזזיתית, מדברת עם הידיים, לבושה בסרבל המגוחך הזה, בלי מייקאפ, מדבר בשפה בוטה, קלוקלת, אגרסיבית, עינת בובליל של הניינטיז, פרחה ללא מרצדס, ללא רישיון נהיגה - לא עוברץ מסך בכל צורה שהיא. אבל אז, בהמשך הסרט, כשמתחילים להופיע שוטים של שרית חדד בהופעות, ברור לגמרי מה חסר לשרית חדד היום.


 


14 שנים מאוחר יותר, שרית חדד מוציאה (עוד) דיסק חדש, ושוב מתראיינת בערוץ 2: 


http://www.youtube.com/watch?v=YDHV86aRHgk#t=7m31s


 


מה השתנה הלילה הזה מכל הלילות?


השיער המסונטט, השומן שנעלם, צבע העיניים שהוחלף בעדשות צבעוניות, האף ששופץ, השפתים שעברו תיקון, השיניים שהתיישרו, שיעורי משחק מול מצלמה הרבים שלקחה, כמו גם שיעורי הנימוסים, ואם אסכם זאת במילה אחת: האותנטיות שנעלמה.


 


לא צריך להיות מעריץ גדול של שרית חדד כדי לראות את השינויים שעברה במהלך השנים. מספיק להסתכל על עטיפות הדיסקים (כאן: http://iamin.fav.co.il/index.php?dir=app_sites&page=content&id=72967) כדי לראות את התהליך: מילדה-גרוזינית-טובה-חדרה דרך התחפושת לדראג קווין, המניקוריסטית של השכן ועד לבובת הברבי של שנת 2009.


 


כבר הרבה זמן שהצוות המקיף את חדד (בדגש על האב הרוחני אבי גואטה) תופס את הראש ולא מצליח לענות על השאלה איך דווקא עכשיו, כשהמוזיקה המזרחית הכי פופולרית מאז ומעולם ושרית חדד לא במרכז הבמה. שרית חדד, המלכה הבלתי מעורערת של הזמר המזרחי ב-20 השנים האחרונות נשארה איפשהו מאחור. ההופעות כבר לא מלאות כמו פעם, הדיסקים בטח ובטח שלא נמכרים כבעבר, ההזמנות להופעות בחתונות ובאירועים משפחתיים הולכות ופוחתות.


מה קרה, הם שואלים את עצמם. התמיהה גדולה עוד יותר כאשר אין שום זמרת מזרחית באופק שמאיימת על חדד.


 


ההסבר מאוד פשוט: 


שרית חדד הפכה להיות בובה מפלסטיק, בדיוק כמו בובת הברבי ההיא שניסתה למכור לילדי ישראל בעבר. הקהל, במיוחד הקהל הישראלי, אוהב מישהו אותנטי, מישהו שיוכל להזדהות איתו. חדד כבר מזמן לא שם. היא נתפסת כמשהו מרוחק, מסוגר. די להסתכל ולהקשיב לשני הראיונות לראות את ההבדל בפתיחות, בכנות התשובות שחדד נותנת. אז נכון, היא לא בדיוק עוברת מסך בריאיון הראשון אבל אלוהים אדירים, לפחות היא דוברת אמת.


 


הקול עדיין שם, בזה אין ספק, אך הקול - כמו חדד עצמה- עבר סינתוז ועיבוד מוגזם מדי באולפני ההקלטה על ידי מעצבי סאונד.


 


אז איך חדד יכולה להרוויח בחזרה את אהדת הקהל?

פשוט מאוד. לחזור להיות בנאדם ולא בובת ברבי. להימנע מתשובות דיפלומטיות בריאיונות ולהתחיל לדבר אמת (שהיא לסבית, למשל), להוריד את כל השיער המודבק והאיפור המוגזם ולחזור להיות עמך. 


זה לא יוריד מיליגרם מכבודה או מהערכה כלפיה כזמרת, ההפך, זה רק יכול לסייע.

נכתב על ידי האיש מהשורה האחרונה , 6/5/2011 09:03   בקטגוריות שרית חדד, אבולוציה, מוזיקה מזרחית, אשכנזי, ברבי, דעות, חדשות, יוטיוב, יחסי ציבור, ספרדי, עדות, תקשורת, אינטרנט, אקטואליה, ביקורת, אופטימי, בית ספר  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פוסט המשך: אנחנו עוד נשמע עליך


בפרקים הקודמים...

נפגשתי עם ק', חברתי הטובה ובחורה מוצלחת ומוכשרת לכל הדעות, לארוחת פרידה מן החמץ, אחת מיני רבות (פור מור אינפורמיישן רדו קצת למטה, אל עבר הפוסטים הקודמים).

 

"פוסטמה (זה השם חיבה שלה, מן אנטיתזה לחיים האמיתיים), את בדיכאון?" שאלתי בחשש.

"סוג של", אמרה והציתה עוד סיגריה.

 

היא נעצה מבטה באיזשהי נקודה דמיונית בחלל המסעדה, אין שביב של חיוך על פניה. החלטתי לשתוק ולתת לה זמן לנסות להיפתח מבלי שאלחץ.

 

בסוף זה יצא.

 

היא החזיקה הרבה בפנים. הרבה מאוד. נתנה מונולוג של 10 דקות בלי הפסקה, בלי לקחת אוויר. רק דיברה דיברה ודיברה. ובסוף אמרה: "די, החלטתי לעזוב את תחום התקשורת. לתמיד". הייתי בהלם.

 

"אני לא יכולה יותר. העולם הזה, שאני עוסקת בו מאז גיל 14, אני לא מסוגלת לו יותר. זה עולם שבנוי על אינטרסים, קשרים ולא כישורים. אתה יודע כמה אנשים עובדים בתחום הזה שהם פשוט סתומים? אבלים! כותבים ידיעה או קומוניקט עם שגיאות כתיב, ברמה של כיתה א'. רק בזכות זה שיש להם חבר או קרוב משפחה הם נכנסו לתחום התקשורת. הם נכנסו פנימה בלי טיפת כישרון או ידע, ואני לעומת זאת בחוץ.

 

"העולם הזה חושב רק על האינטרסים הפרטיים והכלכליים שלו. אין כאן ערבות הדדית בין הברנז'ה, אין מושג כזה של עזרה, חיבוק, כתף חמה, עידוד ולייק.
התחום כל כך פרוץ, כל כך לא מסודר בהסכמים, בהוגנות וביחס לעובד- מעביד.
אני בטוחה שבתחומים אחרים זה עובד אחרת: אצל עו"ד, רואי חשבון, יועצי השקעות , אחיות, עובדים סוצייאלים, מורים וכו'. יש תקופה מוגדרת לסטאז', לחפיפה, ללמידה, לזמן שבו מישהו חונך אותך ומשקיע בך, כדי שתצליח ותגיע רחוק. ואצלנו לא. תחום שכמעט לא מפרגן לחדשים. דרישות עבודה עד שעות מטורפות, להיות זמין כל הזמן בכל רגע ורגע. בפועל, זורקים אותך למים, פשוטו כמשמעו, ויאללה – תתמודד. אין חפיפה, הדרכה, הכוונה. 

"עבדתי ב-3 משרדים, אמנם לא זמן רב אבל מספיק זמן כדי לקלוט שלכל אחד יש שיטת עבודה אחרת, דרך אחרת לכתוב ולנסח אייטמים ולהוציא הודעות לעיתונות.
לוקח זמן עד שאתה מתחבר לתיבת האימייל החדשה, 4 שעות על הקו עם הנציגים עד שמתגברים על התקלות הטכניות והקליטה. בכל מקום לא משנה מה, יש כמה ימי חסד להתחלה. כדי להתחיל לעבוד. בתחום שלנו זה פשוט לא קיים.

 

"אין שום רצון להשקיע בחדשים, לפרגן להם, וחבל, כי החדשים באים עם הכי הרבה מרץ והתלהבות, ורעיונות מחוץ לקופסא. עם יוזמות חדשות. נכון, הם פחות מכירים את השמות של כל הכתבים ואת כל המדורים, לכן גם השכר יותר נמוך.
אולם אם במקצוע הזה לא יהיה תהליך מסודר של הכשרה, לימוד, השקעה, השתלמויות והערכה. הוא ימשיך להיות, בזוי, נלעג ונתון לחסדם של העיתונאים.

 

"אולי חוסר ההתאמה נעוץ בי, אולי, אני יודעת שיש לי את הכישורים הנדרשים להצליח בו, מרץ, התלהבות, יוזמה, מקוריות, כושר ניסוח, אסרטיביות, אומץ ויחסי אנוש טובים. אבל התחום לא מסודר ביחסי עובד ומעביד, פיטורין ברגע, אי חתימת חוזה לעובדים חדשים, דרישות מטורפות".

 

 

ניסיתי לנחם אותה. חבל עליה. בחורה באמת מוכשרת, חכמה, מוצלחת, יחסי אנוש באמת מעולים, אבל בלי שום קשרים בברנז'ה.

 

הצעתי לה לנסות לחזור לצבא, אל התקשורת הבינ"ל שאהבה לעבוד מולה, שם כנראה יש מוסר עבודה שונה מזה שבתקשורת הישראלית. זה גם החיסרון הגדול של ק'. אילו היתה עובדת מול התקשורת הישראלית במהלך שירותה הצבאי היתה צוברת קשרים וסביר להניח שחיי האזרחות היו מחייכים אליה הרבה יותר.

 

 

בדרך הביתה המחשבות על ק' לא עזבו אותי לרגע. לא נתנו מנוח. למעשה, לא באמת חשבתי עליה. חשבתי על עצמי, אגואיסט שכמותי.

 

כמה פעמים כולנו כבר שמענו את המשפט הנוראי הזה: "עכשיו מתחילים החיים האמיתיים"? שומעים את המשפט הזה כשמסיימים את התיכון, אחר כך כשמסיימים את הצבא, כשחוזרים מהטיול הגדול, כשעוברים (בהצלחה?) את הפסיכומטרי וכשמסיימים את התואר הראשון.

 

והנה אני, רגל אחת כבר מחוץ לאקדמיה, אוטוטו מסיים את התואר הראשון בתחום שאני כל כך אוהב, התחום שמגיל 11, כשקיבלתי את מצלמת הוידיאו והטייפ רקורדר הראשון לא היה לי ספק שאני לא אעסוק בו. דווקא עכשיו מתחילים הספקות.

 

והנה, אוטוטו זה באמת קורה. החיים האמיתיים עוד רגע מתחילים. העולם הגדול מחכה, אני מת לכבוש אותו, יודע שאני מסוגל, אבל יכול?

 

 

איך לעזאזל פורצים את תקרת הזכוכית הזו? איך נכנסים פנימה?

 

בשירות הצבאי לא עסקתי בתקשורת, למרות שניסיתי לעשות כל מה שאני יכול כדי להיכנס אל התחום. ידעתי, שזהו כרטיס כניסה ודאי אחר כך באזרחות. באיזשהו שלב גלי צה"ל התקשרו אלי וביקשו להפסיק לפקסס אליהם את בקשתי להתקבל לתחנה שלוש פעמים ביום. למען האמת הם לא ממש ביקשו. הם איימו שילכו למשטרה.

 

אני רואה את החברים שלי ששירתו שם. רואה ומקנא. רואה ואוכל את הלב: האחד עובד בחדשות ערוץ 2, השני עובד בידיעות אחרונות, השלישית במעריב, הרביעי בוואלה, החמישית בקשת ועוד רבים וטובים שמעולם לא דרכו על מדרכות האקדמיה אבל כבר יש להם את הרזומה הדרוש להישאר ולהיטמע בתחום.

 

ואני? אני רוצה להיות כמוהם. להיכנס פנימה, להתחיל לעבוד. רוצה, מנסה אבל לא מצליח.

 

אני יודע שיש לי את זה. מי שיש לו את החיידק התקשורתי יודע בדיוק על מה אני מדבר: את הרצון להיות ראשון בזירה, לדעת הכל, לדווח ראשון, להתאבד על אייטם. זה לא משהו שאפשר להיפטר ממנו. טרם נמצאה התרופה לחיידק התקשורתי.

 

כבר יותר מידי פעמים שמעתי מהסביבה הקרובה אלי את המשפט הזה, שאני אף פעם לא יודע אם יש בו מרמור או מחמאה: "אנחנו עוד נשמע עליך".

 

האמנם?

 

נכון, אני חי את התחום מגיל צעיר, אוהב את התחום. באירועים גדולים בהם ערוצי הטלויזיה עוברים למתכונת הגל הפתוח כל מה שאני חושב עליו זה איך הייתי רוצה להיות שם, באולפן, לא בפרונט. מצידי להיות עוזר הפקה ז' שמחוייב לעבוד בעירום להנאת הבמאי. העיקר להיות שם, לעשות חדשות, לעשות את מה שאני אוהב יותר מכל דבר אחר.

 

ככל שהזמן הולך ואוזל באקדמיה כך החשש רק הולך ומתגבר, במיוחד לאור הסיפור של ק'. הנה, עוד שניה אני בחוץ, כבר עכשיו אני שולח את קורות החיים שלי אל כל עבר, מסתדר מול המראה לקראת עוד ריאיון, ויודע, עמוק בפנים, שרוב הסיכויים שיקחו מישהו במקומי שיש לו את הקשרים הנכונים במקומות הנכונים.

 

איך אפרוץ את תקרת הזכוכית הזאת? איך אראה לגופי התקשורת שאני רוצה לעבוד בהם שבאמת יש בי משהו, שיש לי את זה: את הכישרון, הידע, הרצון, היכולת, הדרייב. איך אוכל להוכיח להם את זה? מה, אביא את כל המרצים שנתנו לי סופרלטיבים?

 

אני מכין את עצמי לעובדה שזה הולך להיות קשה, קשה מאוד על סף הבלתי אפשרי, שמקומות העבודה החלומיים עליהם אני מפנטז מגיל 12 יישארו, ככל הנראה בגדר חלום.

 

זה מתסכל. מאוד.

 

אתה יודע שיש לך את זה. אתה יודע שאתה רוצה את זה. אתה יודע שאתה טוב בזה. אבל אין לך את הקשרים האלה, את המישהו הזה מבפנים שיוכל למשוך אותך פנימה. מישהו שיכניס אותך אל פנתאון עולם התקשורת הישראלית, ינפץ עבורך בשניות, מבלי להרגיש, את תקרת הזכוכית הזאת.

 

אבל אין לי מישהו כזה.

 

צריך הרבה מזל ולא כל כך הרבה שכל כדי לעשות את זה לבד.

נכתב על ידי האיש מהשורה האחרונה , 19/4/2011 08:32   בקטגוריות תקשורת, ברנז'ה, חדשות, יחסי ציבור, דוברות, אקטואליה, עבודה, פסימי, צבא, שחרור קיטור, סטודנטים  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להאיש מהשורה האחרונה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על האיש מהשורה האחרונה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)