לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


סיימנו עם המסעות בצבא, אפשר לחזור לטייל לעת עתה.

Avatarכינוי: 

בן: 35

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2012    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

תרבות צרכנית כושלת


אבא ישב בסלון, ראה טלביזיה אחרי עוד יום עמוס של סידורים לקראת החזרת סבא מבית החולים. באתי לשאול אותו משהו, כשבדיוק שהתחילה כתבה בטלביזיה על סמארטפון חדש של סמסונג שיצא היום לשוק.

"המכשיר החדש, גרסת Galaxy S3 מכניסה שיפורים מהותיים מקודמיה. לראשונה ניתן הפיתרון לבעיית הצבע המתקלף בשולי המסגרת של המכשיר!קרא הקריין בהתלהבות אין קץ עד שממש בא לך להוריד לו סטירה.

נכון שכל נושא ההתעסקות המוגזמות בסמארטפונים אינה מנת חלקי, אבל לראשונה היא הצליחה להביא אותי ממש לרמת בחילה.

הרי תגיד לי כתב יקר, האם עכשיו פינת המקדש שלך שלמה – ברגע שהצבע חדל להתקלף לה בשוליים? האם זה באמת מצריך דיון ערני קרוב לדקה עם צרכנים טיפשים שלוטשים עיניים ליום ביאת המשיח בדמות המסגרת המסוגננת? נכון שהציבור מטומטם, אז הציבור ישלם – אבל עד כמה אפשר להיות מטומטם?

 

מלפני כחודש הייתי בהשתלמות בבאניאס. מדריכים מכל הארץ התקבצו לשבוע, בשביל ליישם את גזרת משרד החינוך שמחייבת את העוסקים בהדרכת טיולים לעשות קורס של שבוע ושעולה לא מעט, בשביל לקבל את האישור (להלן, אישור קמפוס עבור תו תקן – בהגייה המלאה) להדרכה בגולן ועמק החולה. בכל מקרה, יאמר לזכות ההשתלמות שהיה מוצלח ומעניין ביותר.

עכשיו לנקודה.

ישבנו ליד הבניאס קבוצה של כעשרים מדריכים -כל אחד עם הרקע שלו ומדד העקרונות שנמתח על פני סקלה רחבה מאוד. לפתע עברה לידנו קבוצה, וילדה בסביבות גיל חטיבת ביניים הלכה עם IPAD ופשוט הסתכלה על מה שקורה סביבה דרך המצלמה במחוברת למסך.

אולי הבעיה שמאז השנת שירות שלי, נכנס כל העולם הדיגיטלי הזה לחיי היום יום שלנו במרתון אגרסיבי, יותר מכפי שהיינו מוכנים. בתקופת השנת שירות, אי שם בעבר הרחוק של 2007-8, רק מעטים דיברו בכלל על המושג הזה שנקרא אייפון, ואז עוד היינו בטוחים שהמצב נוראי. שאר החבר'ה לא התרגשו יותר מדי מהעניין, והרגיעו אותי שזה לא דבר חריג ואין מה להתרגש. רואים הרבה כאלה.

 

נשבר לי מסביבה צרכנית כושלת


פעם אחר פעם, אתה שואל את עצמך איך אותם יזמים ובעלי הון, מכתירים את עצמם כמשיחים המביאים לנו את בשורת הקדמה והגאולה - אבל בלי עניין קלוש בהשפעה שלהם. בשיטחיות שהם מייצגים בשם בצע כסף. כל פעם זה להיגרר לדיון האם זה מתוך חוסר מודעות לחייהם או חוסר אכפתיות? ואולי בכלל זה לא הם. זה כולנו, תרבות שלמה שמניחה את הכתר על אותם ראשים שמנווטים אותה בדרך אובדנית עבור שום דבר שווה לחיות למענו, ואין דבר שיותר מגדיל את ה"כלום הזה" מלצקת לתוכו "עוד מנת כלום"  - ומאיר אריאל ידע לכתוב את זה בצורה יפה , ובמיוחד אחרי ניתוח מוצלח שנעשה לו מלפני כמה שנים (כאן)

 

 

 

סס-כחול בנחל פיארן שבבקעה






נכתב על ידי , 30/5/2012 15:49   בקטגוריות הגיגים של מדריך, לחזור אל השינשין בדימוס, מחניק  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הפיכת משבר ליצירת משהו חדש


היינו היום בהשתלמות בכנרת, ובאמת ובתמים אני יכול להגיד שזה אחד הימים שיותר תרמו לי באופן האישי, מעבר לצרכי עבודתי בתור מדריך. יש משהו בעליה שנייה ושלישית, שהוא כל כך תמים, כזה אמיתי שאני רק שואף להגיע לרמת העושר הרוחני שהוא זכה לה. להקים את החזון "העולם החדש" שהם דיברו עליו כל כך הרבה, ליצור עולם של שיוויון מעבר למילים, בלי מסגרות שמבוגרים שכבר מקובעים על חייהם יגידו להם מה לעשות. לצורך הרקע, אז הוסיף עוד כמה מילים - העליה השנייה והשלישית, היו עליות של יהודים לארץ, לאחר הפרעות ברוסיה (משהו בתחילת המאה ה-20, אני ממש גרוע במספרים). מתוך המהפכה הקומוניסטית (בולשביקית?) שהתחוללה אז ברוסיה, הם גם האמינו שאפשר ליצור עולם שיוויוני, כאן, בארץ ישראל - וכעת לא הוסיף יותר, כדי שלא יווצר כאן שיעור היסטוריה (מעניין ככל שיהיה).
אני זוכר את עצמי מלפני ארבע שנים. אז, כשהייתי תלמיד שלא הבין באמת משהו מהחיים שלו, ודי הלך במזוגזג אחרי הזרם בלי מטרה. כך זה המשיך הרבה זמן, עד לאיזה קליק שהיה לי שם. פתאום איזה חזון ציוני קפץ לי לראש, משהו מהסוג של החבר'ה ששאפו להפריח ת'שממה ודברים אחרים ברומו של עולם כמו זה. לא באמת הבנתי משהו, ונורא קל להשאב לדברים האלה. לעומת זאת, עכשיו? פתאום צצה גם דעה אחרת. אני עושה שנת שירות לטובת "המדינה" או לטובת האנשים שחיים בה? יש הבדל די מהותי בין הדברים, והאמת, אני הרבה יותר מרגיש שייך לנופים, לאדמה ולעוד כל מיני חיפושיות וציפורים שיש לנו בארץ מאשר לאיזה משהו בומבסטי כמו "בית לעם היהודי" (או כל שם אחר שתבחרו לתת לזה). נכון, יש מסביבנו איזה כמה עשרות, ואולי מאות, מיליונים של ערבים שרוצים לזרוק אותנו לים, אבל בסופו של דבר אני לא מבין, למה אני בתור סתם אחד שאוהב את המקום שהוא חי בו, לא ילך אחה"צ לשתות קפה (ואפילו להזמין בעצמו לקפה) את מחמוד השכן מהכפר הסמוך - סתם בתור חברים, ולא בשביל לפתור סיכסוכים ולהרים את נס השלום.
אין כאן שום ימין או שמאל, וכבר ממש נמאס לי מכל ההגדרות האלה, כאשר אני הולך לטייל בנחל צלמון וערבי שמוסק עץ זית מנופף לי לשלום. סתם, פשוט כי הוא נחמד ורוצה לאחל לי יום טוב.
נותרו לי עוד משהו כמו 10 חודשים עד לגיוס (אלא אם אני האריך, ובלע בלע), ולמרות ההירהורים בנושא שצצו סביב הדבר והרבה אנשים שפגשתי שאמרו לי לא להתגייס, אני כן התגייס. גם אני אלבש מדים ירוקים, אחוז בנשק וארוץ בגבעות תחת פקודות של מפקד שיטרטר לי במוח כל הטירונות. האם זה נכון? באמת שאני כבר לא יודע. אני לא רוצה להגיד שלא אכפת לי, כי דווקא מאוד אכפת לי - אי אפשר סתם ככה לסגור את הצה"ל יום אחד, וללכת לפיקניק, אבל מצד שני המסגרת שהעולם נמצא בה כיום לא מאפשרת אחרת, וכולנו כלואים בתוך איזה מסגרת בעיתיית מלאת סימני שאלה.

חלמתי עד לא מזמן להקים חווה בגולן, וכעת אחרי כארבעה חודשים בגליל אני לא מצליח לחשוב על מקום אחר מלבד מדבר. לפעמים, פשוט כל כך ירוק לי כאן, שאני רק רוצה לברוח כמה שיותר רחוק לעבר המכתשים והצהוב האינסופי של הנגב. יש נטייה לקרוא לזה "שממה", אבל אנשים פשוט לא מבינים עד כמה שהמקום הזה פשוט חי - עקרב מסתתר תחת סלע, רחם ונשר דואים בשמים ועץ שיזף עומד בוואדי תחת שמי בוקר כחולים ופתוחים. פשוט כל כך חסר לי הדבר הזה, עד שלפעמים זה מגיע לתחושת חנק ומועקה.

מוזר, כאשר התיישבתי לכתוב בכלל לא תיכננתי להגיע למה שכתבתי עד כה - כתיבה זה כנראה אחד הדברים המופלאים, שאתה יכול לפעמים פשוט להסחף איתה בלי לשיים לב.

במסגרת הדיון שיה לנו בבוקר על העליה השנייה, הוצגו לנו חבר'ה די פסיכים בשכל. הם הלכו עם הראש בקיר, לא עיגלו פינות בגרוש, אבל המדהים, זה לראות איך התמודדו עם קשיים - קושי לא היה חיסרון עבורם, אלא הזדמנות פז ליצור משהו חדש. כמו למשל, שהם לא יכלו לממן רופא כנגד המלריה, ודרך זה צמח לראשונה הדבר "קופת חולים" - עד אז, מי חשב על זה בכלל שתיהיה רשת מיני-מרפאות שאתה לא מזמין רופא פרטי או הולך לבית חולים? אבל לא על הקופת חולים אני רוצה לספר, אלא על הארה שקיבלתי היום, תפיסה חדשה ללכת לאורה - איך לקחת קושי/בעיה/משהו מחורבן להפוך את זה למשהו חיובי. איך לקחת מגרעת הורסת, ולהפוך את זה לדבר שיוצר.
באיזהשהוא מקום, די הרגשתי פיספוס. טוב, לא די, אלא מאוד הרגשתי פיספוס. אני מאוד לא מתחבר לתפיסת פעילות שלוקחים אותנו פה, בשביל כמעט אך ורק להדריך, ולא לקחת חלק פעיל באמת במאבקים סביבתיים באזור. כל התפיסה של המנהל שלנו כאן, זה שנתעסק בראש ובראשנה בהדרכות. אז נכון שבשביל זה באתי לכאן, אבל רגע - למה בעצם צריך שאני אגור בבית ספר שדה, אם אפשר לתת למדריך חיצוני שיעשה בדיוק מה שאני עושה? איזה טעם יש לי, אם איזה מפעל שופך באזור פעילות שלי ביוב, ואני לא מרים מאבק נגד זה?
בהתחלה ממש היה קשה לי עם הצוות, ועדיין אנחנו לומדים להכיר אחד את שני. יש לנו חילוקי דעות לגבי תפיסות עולם מאיך לנקות את הדירה, ועד מהי "שמירת טבע". לפעמים נראה שיש פה "חבורות", ולא פעם יש גם המון זילזול - אבל דווקא מזה, אני יכול לעשות שינוי. דרך שיחות איתם, דרך תהליך משותף שאני אזום, אולי אצליח לרתום אותם למאבקים שאני מאמין בהם.
התיהיה אחרית הימים, שבהם החבר'ה ממש יקפצו על הרעיון של לסגור שבת בשביל לטייל? - התשובה היא כן, אני לפחות מאמין בזה.

ולבסוף, מה איתה? לילה אחר לילה, שכולם כבר ישנים עמוק רק אני נותר עם כפות רגליים מבצבצות החוצה ושמיכה מכסה מעל הראש. ברגעים הקטנים האלה, כולי חושב רק עליה. והיא? רחוקה, כל כך. משהו שהוא הרבה מעבר לנסיעת אוטובוס, אבל לפעמים יש גם רגעים אחרים. דקות נדירות של לשמוע את קולה, לקטים קטנים של מילים שהיא עצמה כתבה, וגורמים לי רק להמשיך לחשוב - שאולי גם לי, נער שזרוק עם אידיולוגיות סביבתיות ומחשבות ברחבי הצפון, יש סיכוי לזכות אצלה בהירהור. הגיג. רגש.


זמזומית מתל שימרון, ברגע של אתנחתא מארוחת צהריים ביום גיאולוגיה


נכתב על ידי , 6/12/2007 00:12   בקטגוריות בנעלי השנת שירות, מחניק  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חוזר למרגלותיו של התבור


איזה שבת לא מנוצלת. תמיד בשישי אני בטוח שאני הולך להספיק כ"כ הרבה, ואז שמגיע מוצאי שבת אני מבין כמה לא הספקתי. זאת גם הנקודה, שפתאום בא לי לחזור להיות ילד כזה, שלא מתעסק בדברים של גדולים כמו חינוך וחולם על העברת ערכים מפוצצים כמו שמירת טבע, אהבת האדם והסביבה, אכפתיות ... . נו, סתם ילד כזה שיש לו גם זמן לחשוב על דברים - נו, אתם בטח כבר מבינים על מה אני מדבר. אבל היא (?) נשארה היכן שהוא בדרום, ואני נודד בצפון. אוסף קבוצות, מכין מערכי הדרכה, מצלם, כותב .. ואפילו מוצא מדי פעם זמן לשטוף את הכלים המלוכלכים שהחבר'ה השאירו אחרי ארוחת ערב.

עברתי פתאום על דברים שכתבתי פעם, כשעוד הייתי תלמיד (והיו רק דיבורים על השביתה הגדולה). אז כל הראש שלי עסק בחוגי סיירות, וכל מיני שטויות רומנטיות למיניהם שעכשיו אני קורא אותן וזה נראה לי פשוט רקוב. איך אשכרה היה לי זמן להתעסק בדברים כאלה? עכשיו אם אני מספיק לקפוץ לקחת קרמבו, זה בגדר ה-זמן פנוי. בין לבין, מספיק לכתוב מדי פעם, וחושב גם לכתוב לה (אולי). מצד שני, מאז הקיץ לא דיברתי איתה, ולך תדע איך היא תקבל את זה - ובמיוחד אחרי שיצאתי כזה טמבל, לפחות בעיניי.

ביום שני הקרוב, אני אדריך תיכוניסטים מרעננה, ורק המחשבה על זה מקפיצה לי את הקיבה עם שמיניות באוויר. בנוסף לזה, מצטרפת גם התהייה של "למה לעזאזל חושבים שאני טוב בלהדריך תיכוניסטים?", הרי אם כבר שלחתם אותי לגליל, לפחות תנו לי לעבוד עם יסודי שעוד אפשר לגרום להם להתלהב מכל פרפר, חיפושית ופרח. אבל אולי אני סתם מקטר, הרי לך תעביר ערכים של אקטיביזם לילדים בכיתה ב' שבקושי יודעים מזה "הפגנה".



עָלִית הנענע - נמצאה ליד עין חיזר

נכתב על ידי , 17/11/2007 16:38   בקטגוריות מצברוח חרא, מחניק  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
הבלוג משוייך לקטגוריות: ירוקים , טיולים , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להסקוטי משדות-תמר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הסקוטי משדות-תמר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)