לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


סיימנו עם המסעות בצבא, אפשר לחזור לטייל לעת עתה.

Avatarכינוי: 

בן: 35

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2012    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

תרבות צרכנית כושלת


אבא ישב בסלון, ראה טלביזיה אחרי עוד יום עמוס של סידורים לקראת החזרת סבא מבית החולים. באתי לשאול אותו משהו, כשבדיוק שהתחילה כתבה בטלביזיה על סמארטפון חדש של סמסונג שיצא היום לשוק.

"המכשיר החדש, גרסת Galaxy S3 מכניסה שיפורים מהותיים מקודמיה. לראשונה ניתן הפיתרון לבעיית הצבע המתקלף בשולי המסגרת של המכשיר!קרא הקריין בהתלהבות אין קץ עד שממש בא לך להוריד לו סטירה.

נכון שכל נושא ההתעסקות המוגזמות בסמארטפונים אינה מנת חלקי, אבל לראשונה היא הצליחה להביא אותי ממש לרמת בחילה.

הרי תגיד לי כתב יקר, האם עכשיו פינת המקדש שלך שלמה – ברגע שהצבע חדל להתקלף לה בשוליים? האם זה באמת מצריך דיון ערני קרוב לדקה עם צרכנים טיפשים שלוטשים עיניים ליום ביאת המשיח בדמות המסגרת המסוגננת? נכון שהציבור מטומטם, אז הציבור ישלם – אבל עד כמה אפשר להיות מטומטם?

 

מלפני כחודש הייתי בהשתלמות בבאניאס. מדריכים מכל הארץ התקבצו לשבוע, בשביל ליישם את גזרת משרד החינוך שמחייבת את העוסקים בהדרכת טיולים לעשות קורס של שבוע ושעולה לא מעט, בשביל לקבל את האישור (להלן, אישור קמפוס עבור תו תקן – בהגייה המלאה) להדרכה בגולן ועמק החולה. בכל מקרה, יאמר לזכות ההשתלמות שהיה מוצלח ומעניין ביותר.

עכשיו לנקודה.

ישבנו ליד הבניאס קבוצה של כעשרים מדריכים -כל אחד עם הרקע שלו ומדד העקרונות שנמתח על פני סקלה רחבה מאוד. לפתע עברה לידנו קבוצה, וילדה בסביבות גיל חטיבת ביניים הלכה עם IPAD ופשוט הסתכלה על מה שקורה סביבה דרך המצלמה במחוברת למסך.

אולי הבעיה שמאז השנת שירות שלי, נכנס כל העולם הדיגיטלי הזה לחיי היום יום שלנו במרתון אגרסיבי, יותר מכפי שהיינו מוכנים. בתקופת השנת שירות, אי שם בעבר הרחוק של 2007-8, רק מעטים דיברו בכלל על המושג הזה שנקרא אייפון, ואז עוד היינו בטוחים שהמצב נוראי. שאר החבר'ה לא התרגשו יותר מדי מהעניין, והרגיעו אותי שזה לא דבר חריג ואין מה להתרגש. רואים הרבה כאלה.

 

נשבר לי מסביבה צרכנית כושלת


פעם אחר פעם, אתה שואל את עצמך איך אותם יזמים ובעלי הון, מכתירים את עצמם כמשיחים המביאים לנו את בשורת הקדמה והגאולה - אבל בלי עניין קלוש בהשפעה שלהם. בשיטחיות שהם מייצגים בשם בצע כסף. כל פעם זה להיגרר לדיון האם זה מתוך חוסר מודעות לחייהם או חוסר אכפתיות? ואולי בכלל זה לא הם. זה כולנו, תרבות שלמה שמניחה את הכתר על אותם ראשים שמנווטים אותה בדרך אובדנית עבור שום דבר שווה לחיות למענו, ואין דבר שיותר מגדיל את ה"כלום הזה" מלצקת לתוכו "עוד מנת כלום"  - ומאיר אריאל ידע לכתוב את זה בצורה יפה , ובמיוחד אחרי ניתוח מוצלח שנעשה לו מלפני כמה שנים (כאן)

 

 

 

סס-כחול בנחל פיארן שבבקעה






נכתב על ידי , 30/5/2012 15:49   בקטגוריות הגיגים של מדריך, לחזור אל השינשין בדימוס, מחניק  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



החיים במדים כנגד היופי במחול החיזור של הפרפרים


זוג תוּרים (סוג של יונה, זאת בצבע כחלחל) ישב על הגג של האנגר וקרקר במשך כמה דקות ארוכות. בהתחלה עוד ניסיתי להתעלם והמשכתי בספר, לאחר מכן התחלתי להתעצבן מהקדיחה בראש ועם זאת התעצלתי מכדי ליזום מהלך כנגד המפגע, ולבסוף נישברתי. ירדתי מהטנק שנתן לי פינת ישיבה משופעת וקשה, לקחתי חופן אבנים וזרקתי בזעם על תקרת הפח של האנגר.

הזוג השתתק לכמעט דקותיים,
הזוג נעצר ועמד גם הלב,
יצאתי החוצה תפסתי רגליים וטפסתי שוב על הטנק הכואב.

נכון שיש כאן מידה של אפליה לא מבוטלת. אולי אפילו שמץ של גזענות כנגד מינים שאנחנו מתייחסים אליהם בשמות לא נעימים כמו "מתפרצים", "נחותים" ואפילו "מעצבנים", אבל ככה זה שאין סימפטה לאיזה יונה שמסתכלים עליה כבר בצורה בנאלית ומעוררת תסכול מעצם קיומה שנראה כמיותר וחסר כל חשיבות.
לפעמים אני מהרהר בכך שאיך היו נראים החיים שלי, אם לא הייתי שם לב לזה. איך היה נראה השירות שלי לולא הייתי לוקח את הכמה שניות האלה ביום בשביל להביט לשמים ולהתרגש מזה שרחם דוהה מעלי, שלישיית פרפרים של לבנין ירוק-פסים פצחה במחול חיזור סוער ליד הקולר של המשרדי תחזוקה או שאחד מהנגדי חימוש היותר ידועים לשמצה כמעט ודרך על זנב סנונית נאה בדרך לחדר אוכל. אין לי ספק שהדבר הזה נותן צבע לחיים האפרוריים, אבל מנגד לפעמים הדבר מהווה עול לא קטן כאשר אתה חפץ גם לשמור על כל הדברים האלה בזמן שהינך כבול למערכת כוחנית ומעוררת תסכול.

כל כך בא לי כבר להשתחרר.

אתמול בפעם הראשונה התחלתי לחשוש מעניין של החזרה להדרכה. הסתובבתי בלילה בהאנגר, ופתאום נפלה תחושת העייפות מעצם כל העניין של האחריות כמפקד. זאת לא תחושה חדשה, אבל לפעמים סתם ככה היא יכולה להתעצם מכלום. לאחר מכן, נזכרתי שהייתי מסיים הדרכות בתחושה של "הנה, עבר לו עוד טיול". מעטים הטיולים שאני באמת זוכר עד היום, וגרוע מזה, כאשר ברגילה האחרונה עברתי ליד טיול שנתי בנחל תבור הרגשתי לפתע שנגמר לי הכוח. אותה תחושה של מלחמה בלתי פוסקת בלהציב למודרכים שלך גבולות ולנסות לחבר אותם למשהו שנראה להם מגוחך ולא קשור, הכתה בי לפתע וגרמה לי להרהר מאיפה אביא שוב את הכוחות האלה אחרי הצבא. אולי אפילו זאת הדאגה הקטנה יותר לעומת השאלה, איך יהיה לחזור לבית ספר שדה אחרי שלוש שנים שחיים שלמים כבר השתנו בהם. הפחד הגדול מזה שאתה יודע שתחזור ואז איך יקבל אותך בחזרה המקום.
(ורגע, יש לי עוד שנה וחמש חודש לפחות עד המאורע. למה אני מהרהר בזה כבר עכשיו?)

הגברת (שעד כה לא קיבלה איזכור ברור ומעתה תכונה הסנופקינית, כמובן שלזכר פועלו של סנופקין עליו השלום. למי שעדיין לא הבין, אז המדוברת הינה חברתו לחיים של כותב שורות אלו.) התקשרה היום לאחר משמרת ארוכה למען ביטחון המדינה. משמע שהתפלספתי יותר מדי בשתי שורות ומשהו האחרונות, ובסף הכל רציתי להגיד שהיא התקשרה אלי. ועל הדרך גם הייתי מבסוט לאללה, אבל חלילה שזה ישמע חנפני מדי, לא?
בכל מקרה, דיברנו על יום הזיכרון אם אני עתיד לצאת או לא. במשך הכמה שנים האחרונות, וזאת השנה השביעית במספר, שאני כותב קטע לזכר אחיה של אמי שעל שמו אני נקרא. בכמה שנים האחרונות, ונפלתי מלהגיד כמה במדוייק, שאני כותב סוג של מכתב אליו. נכון שלא זכיתי להכיר אותו, אבל כנראה שרק מי שקרוי על קרוב שנפל במלחמה יוכל להבין את התחושה של החיים בצל הזה. סוג של ניסיון לחיות שני אנשים בתור אדם אחד, האחד אתה והשני את האדם שאתה מצפה להזכיר למי שהכיר אותו, וזה לא בגלל שמישהו אי פעם ביקש זאת ממך במפורש - יש דברים שהם פשוט ככה ואין מה לנסות להסביר.
לאחר שסיפרתי לה על כך, היא שאלה מדוע אני לא קושר את האחים שלי בעניין? נותן להם לקחת פינה בחלק שלי בנטל ההנצחה? שיכתבו גם משהו, הם גם חלק מהמשפחה השכולה. אבל אתה מנסה להסביר לה בקול כושל, ולא יודע איך. הרי היא צודקת, ובכל זאת גם לא מבינה. דברים כמו שהיה ברור לך בגן שתגדל ותיהיה שיריונר, ולא טייס ואפילו לא גולנצ'יק אמיץ. פשוט שיריונר, לא פחות ולא יותר.

וכרגע אני רק רוצה להיות שינשין, לא יותר ולא בטיח.


הלב שהיה ונשאר בערבה


נכתב על ידי , 17/4/2010 19:31   בקטגוריות לחזור אל השינשין בדימוס, מתוך הביצה הצבאית  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



טיבו של שיטוט לילי מעל הכנרת


יצאנו מהאוטו ליד התחנת דואר של מצפה, איפשהו באזור חצות. מושבה פיצקית ליד פוריה, משהו באזור השלושים וחמש משפחות וזהו. אפילו כלבים שנובחים בלילה כמעט ואין שם, אולי איזה אחד או גג שניים שנפלה עליהם נדדת שינה.

יש אנשים שמלווים אותך בחיים, כאשר מהות הקשר שלכם משתנה ואיתו גם צורת היחס. כמו שלמשל חבר טוב שאחותו התחתנה עם אחיך, אז פתאום הקשר שלכם יקבל עומק אחר. גם מישהי שהעברתם ביחד תקופה בתיכון, והקשר שנשאר בניכם הוא סוג של חברים ותיקים בלי שום דבר מעבר למה שהיה פעם, גם זה מקבל אופי קצת אחר. ככה זה שמכירים אותך טוב בנקודת זמן ספציפית בחיים, אבל אחר כך הזמן ממשיך לנסוע (כי זה מה שזמן אמור לעשות.)

את הדרך שיורדת אל הואדי שצפונית למושבה זכרתי טוב, למרות שכבר מעל שנה וחצי לא עברתי שם. איכשהו למרות הלילה והעייפות, הדברים בסוף הסתדרו בראש, ומה שלא לגמרי הסתדר השלימה האינטימיות שיש לי עם המקום הזה. ככה זה לאהוב אזור שיחודי לך בקשר שאי אפשר לנסות להסביר.
העשב שהתחיל להקשיח סימן את סוף האביב. גבעולים ארוכים ודקים של שעורה שמתכופפים לפי כיוון הליכתך בתנועה רכה ואדמה שעברה את השלמתה לגוש בוץ בחורף האחרון, מתחילה להתפורר לך לתוך הסנדליים ככל שממשיכה הדרך.
לאחר שחצינו את הכביש שהפריד ביננו לבין אפיק ואדי רקת, התחלנו לשמוע קול זרימת מים. זכרתי שהיה דיבור על שיחרור קידוחי מים, אבל לא האמנתי שמדובר בכזה שצף קצף. פשוט נחל שהייתי רגיל לראות אותו בצהיבות קוציו ומנוקד במטעי בננות קטנים, החל לפתע לזרום לכנרת. גדולת הפליאה הלילית מאשר ביום.

ובעיקר הלכנו. בהתחלה דיברנו, ולאט לאט הדיבור נחלש עד שהגיע השלב שבו הלילה שואב אותך פנימה ואתה מתכנס עם המחשבות ופשוט הולך - בלי לשאול שאלות, בלי לחפש תשובות, אלא פשוט הולך כי הרגליים לוקחות אותך. כך זה המשיך עד שהגענו כמעט לפסגה. חיבור בין דרך עפר לשער שסימן גבול שמורת טבע, ושם הלכנו לישון. איפשהו שהשעון מזמן כבר מורה עליך לצלול לתוך השק שינה.

את הבוקר פתחה השמש עם פס אור דק שנפתח לכדי עיגול גדול ובוער, ושוב נפתחה גם ההתפעלות שלי מהדבר היפה ביותר שיכול להציע העולם (ככה זה עם אנשים של זריחה). העפלנו את העוד כמה מטרים האחרונים לפסגה, ומשם הדרך התפתלה למטה אל הכנרת. אגם המעוטר באינספור אמונות על צעירים נוצרים, קדושים שמהלכים על המים ולונה פארקים שגוזלים את החוף מאנשים תמימים! (אמן יאכל אותם כריש.)


מצאתי שלווה בלילה הזה, לראשונה אחרי הרבה זמן הרגשתי משוחרר מכל האחריות שרובצת עליך מבלי שתצליח לעכל את משמעותה - בלי חיילים לדאוג להם, בלי זעזועים בגדר שצריך לקפוץ עם הסיור באמצע הלילה, בלי פלשתינאים שצריך לבדוק במחסום... פשוט בלי הבועה שאתה כל כך חי בתוכה כאשר החיים עוברים בצבא. וכעת הלילה עוטף אותך מכל עבר, ואין מכשיר קשר שמטרטר כל הזמן באוזן, כך שמה שנותר אלו רק המחשבות שנעות לאיטן בראש. רצות ומאטות לפי קצב ההליכה, לפי ההתנשפות של העליה, לפי איך שאתה תקבע בסופו של דבר.

זריחת שישי על הכנרת (או טיול מכין להודו )



נכתב על ידי , 10/4/2010 20:50   בקטגוריות שחיקת נעליים, לחזור אל השינשין בדימוס  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הבלוג משוייך לקטגוריות: ירוקים , טיולים , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להסקוטי משדות-תמר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הסקוטי משדות-תמר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)