לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

מסעותיו ומסותיו של ענק עדין


הכל אודות מסעותיי ומסותיי


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:





הוסף מסר

1/2009

פרפקציוניזם כמלכודת




האם אני פרפקציוניסט? מה זה פרפקציוניזם? שאיפה לשלמות. או ליתר דיוק - שאיפה למושלמות. זה מה שכתוב במילון. אבל זה די פשטני, כי בעצם יש כל מיני רמות של שאיפה למושלמות, ויש שאיפה למושלמות בכל מיני תחומים, ויש כל מיני דרכים להגדיר "מושלם". הנה רמות של פרפקציוניזם שהצלחתי לחשוב עליהן, מהרמה האידאליסטית ביותר, והכי פחות מציאותית, ועד לרמות יותר מציאותיות:
 
(אני מגדיר "מושלם" כמושג שמשמעותו הקיצונית ביותר, האידאליסטית ביותר היא: הכי טוב שאפשר לדמיין)
 
1. רמה מאוד ראשונית שבה יש שאיפה שהכל יהיה מושלם, מתוך אמונה שהכל אכן יכול להיות מושלם.
 
בשלב כלשהו בחיים מבינים שלא הכל יכול להיות מושלם, ואז:
2. שאיפה שלפחות משהו בחיים יהיה מושלם.
 
גם האמונה הזו מתבדה בשלב כלשהו, כשמבינים שאפילו בתחום מסוים אי אפשר להגיע למושלמות. ואז: 
3. שאיפה שיהיה כמה שיותר טוב, במסגרת ההגבלות, במידת האפשר.
 
אפשר לומר שהשינוי הזה הוא סתם סמנטי, סתומרת, שלשאוף שיהיה הכי טוב שאפשר זה בעצם כמו לשאוף למושלמות. אבל לדעתי יש הבדל: יש כאן התחשבות במציאות. אפשר לקרוא לה פרפקציוניזם מציאותי/מושכל (כי ההגדרה של "מושלם" משתנה כאן ל: הכי טוב שאפשר).
 
בשלב הזה נשאלת השאלה האם האדם שואף לטוב ביותר האפשרי:
3א. בכל תחומי החיים, או:
3ב. בכמה תחומים מסוימים, או:
3ג. רק באופן כללי, שבראייה כללית, כשלם, חייו יהיו הכי טובים שאפשר (שאיפה שנתקשה לראות אם נבחן כל תחום בחייו לחוד). (להלן: פרפקציוניזם מושכל)
 
נשאל כאן גם מה זה אומר - "הטוב ביותר במידת האפשר"? מי קובע כמה זה "במידת האפשר", ומה זה אומר בכל אחד מתחומי החיים, ומה זה אומר בצירוף של כולם? הרי כדי להיות כמה שיותר טוב בתחום אחד, כנראה שאצטרך להתפשר בתחומים אחרים, ולהיפך.
 
ועכשיו, למלכוד עצמו:
כל פרפקציוניסט מגלה במוקדם או במאוחר, שפרפקציוניזם זה בעצם חיסרון, או פגם, ובתור שכזה, מרחיק אותו מלהיות מושלם. הוא ישתדל לא להיות פרפקציוניסט כדי להיות מושלם. וזה פרדוקס: ניסיון להיות מושלם ע"י להפסיק לנסות להיות מושלם. כל עוד המטרה שלך היא שיפור עצמי, אתה פרפקציוניסט, וזה לא משנה אם האמצעי הוא ויתור על פרפקציוניזם. הפרפקציוניסט ישאל איפה הנקודה המושלמת לעצור בה, להפסיק לשאוף בה למושלמות. לא משנה כמה הוא ינסה להיות לא טוב, ממוצע, או אפילו גרוע, עדיין הנסיון הזה יבוא מתוך כוונה/מטרה להיות הטוב ביותר - מן טוב ביותר כזה, שמסוגל גם להיות גרוע או ממוצע מתי שצריך, או מתי שמתחשק לו.
 
אבל האם הפרפקציוניסט ה"מושכל" יכול להפסיק את הפרפקציוניזם עבור מטרה אחרת (מאשר להיות הטוב ביותר)? איזו מטרה זו יכולה להיות?
 
למשל, להפסיק עם הפרפקציוניזם: 
כי אדם אחר ביקש זאת. 
כי זה יעזור למישהו.
כי זה מתיש לנסות כל הזמן להשתפר.
כי מסתבר שאפילו להיות הטוב ביותר בתחום אחד זה לא אפשרי.
כי הוא שם לב שהוא נעשה כפייתי, וזה מפריע לו בחיים.
כי הוא נרגע...
כי הוא מבין שזה מפריע למה שבאמת חשוב - חיים מספקים ועשירים.
 
או לסיכום: להסתפק ב"טוב".
האם על הפרפקציוניסט להסתפק ב"טוב", או האם בעצם פרפקציוניזם מציאותי/מושכל הוא פשרה שטוב להישאר איתה?
 
פעם הייתי פרפקציוניסט מושכל: יודע שאין מושלם, באף תחום. שואף למצוא את הפשרה הטובה ביותר בין התחומים בחיי, ובכל אחד מהם. משקיע בשאיפה הזו משאבים רבים. הבנתי שזה מתיש, בלתי אפשרי, ולא בריא. הבנתי גם שהאמצעי מביס את המטרה, הרי היא סיפוק ואיכות חיים. היום אני משתדל להסתפק ב"טוב", לנוח מהמרדף, להרפות מהמרוץ. כשהפסקתי לחפש, והבטתי סביבי, מצאתי שה"טוב דיו" כבר שם, והוא לא רק טוב דיו, הוא נהדר.
 
עדיין מעניין לבדוק, מבחינה פסיכולוגית, למה אני משקיע משאבים כה רבים בשיפור עצמי ובחיפוש הטוב ביותר? מה זה משרת? למה קשה לי כל כך להניח לו, להניח לעצמי, ולנוח קצת? כל זאת ועוד בפוסט הבא בנושא, ששמו: כיצד נהייתי פרפקציוניסט, והאם יש לי תקנה.
נכתב על ידי ענק-עדין , 31/1/2009 23:51  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



למה לא הגיוני להאמין באלוהים א'




לאלוהים תמיד היו 4 יתרונות על בני האדם:
1. הבנה
2. יכולת שליטה
3. ניבוי
4. אינסופיות
 
מתוכם, רק הרביעי באמת יתרון, כי רק הוא הופך את שלושת הראשונים ליתרונות אמיתיים, באופן הבא:
 
1. הבנה של הכל (מבין את כל הדברים)
2. יכולת שליטה בהכל (יכול לשלוט על כל דבר אם הוא רוצה)
3. ניבוי של הכל (אלוהים יודע את כל העתיד)
 
לולא היתרון הרביעי, אלוהים הוא בדיוק כמונו, כי גם אנחנו מבינים, גם אנחנו יכולים לשלוט על דברים, וגם אנחנו יכולים להפיק ניבויים. ואפילו חיות יותר פרימיטיביות מסוגלות לדברים האלה.
 
מה שאני מנסה לומר כאן, זה שאפשר לסכם ולמצות את כל היתרונות והגדולה של אלוהים על בני האדם במושג אחד - "אינסוף".
 
אני אומר כאן שבני האדם צריכים את אלוהים (בין השאר) כי הם מוגבלים, והוא לא. הם יכולים רק חלק, והוא יכול הכל.
 
אבל מה אם עושים זום אאוט, ומתבוננים באבולוציה כולה, לא רק בנו כבני אדם?
מדענים היום אומרים שהידע והיכולת האנושית לא מתקדמים בקו ישר, אלא מאיצים כל הזמן.
אנחנו מבינים יותר ויותר את עצמנו ואת הסביבה, שולטים יותר ויותר בעצמנו ובסביבה, ומנבאים בצורה מוצלחת יותר ויותר את העתיד.
אם נניח שהאנושות תשרוד, ותמשיך להתפתח, ואם נניח שהידע ביקום מוגבל, אפשר אולי להניח גם שעוד אינסוף שנים האבולוציה, התרבות, תדביק את הפער בין אלוהים לבין היצורים. 
 
אלוהים חולש על האינסוף, ואילו אנחנו כתרבות, כאבולוציה, שואפים לאינסוף. אולי זה תמיד יהיה כך, אבל אני רואה יום, ובו ההבדל יהיה סמנטי.
נכתב על ידי ענק-עדין , 31/1/2009 23:16  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



בעיית הידיעה בקליפת אגוז


 
אחד מי יודע? אחד אני יודע. אני יודע? אלוהים יודע.
כשאנחנו אומרים שאנחנו יודעים, מה המשמעות של זה?
 
אחת ההבחנות החשובות שלמדתי במסעותיי היא זו שבין ידיעה לבין ידע. גם בידיעה וגם בידע אנחנו אומרים "אני יודע ש..." אבל המשמעויות שונות מאוד. בעיית הידיעה היא אחת הנדושות בפילוסופיה. כי היא נורא חשובה ומעצבנת. ודוקא בגלל זה חשוב לי לדבר עליה קצת.
 
לכל בר ובת דעת יש ידע. אפילו לחיות יש ידע. איך אגדיר ידע? ידע הוא רישום כלשהו, שאפשר להשתמש בו. ה-DNA הוא מעין רישום, שתאים יכולים להשתמש בו. הזיכרון שלנו מכיל ידע שאנחנו יכולים להשתמש בו. הזיכרון של המחשב מכיל ידע שהוא ואנחנו יכולים להשתמש בו. ידע הוא דבר שקיים במציאות (אונטולוגי).
 
לעומת זאת ידיעה היא הרגשה/אמונה. אני מאמין שרק לבני אדם (ואולי לחיות מפותחות כמו שימפנזים/דולפינים) יש אותה. איך אגדיר ידיעה? ידיעה היא הרגשה/אמונה של ביטחון מוחלט (העדר ספק) בפיסת ידע מסוימת: "אני יודע שהשמש תזרח מחר" בעצם ידיעה היא מילה נרדפת למילה אמת. כמו הרבה חילונים, אני מאמין שידיעה היא חלק מהתודעה האנושית, ואינה דבר שקיים במציאות (אפיסטמולוגי). התחושה של ביטחון מוחלט (העדר ספק) בפיסת ידע מסוימת, כמו ביטחון מוחלט שהשמש תזרח מחר, יוצרת את הרעיון שפיסת הידע הזו מייצגת תופעה אונטולוגית, "אמיתית". הרעיון שזריחת השמש מחר היא חלק מהמציאות. לדעתי היא תהפוך למציאות רק מחר. יש רעיונות שכנראה אף פעם לא היו וגם לא יהפכו לאמת, כמו למשל "כדור הארץ שטוח". לא רק שאיננו יכולים לדעת את האמת, אנחנו לא יכולים לדעת (במובן של ידיעה) כמעט כלום. כמו שאומר המשפט: שום דבר לא בטוח, רק המוות בטוח. וגם זה, כידוע, ממש לא בטוח.
 
ולמרות זאת, אנשים מדברים עליה (האמת/הידיעה) כל הזמן, הרבה מהם מדברים כאילו הם יודעים מהי, ולא רק מדברים ככה אלא גם חושבים ככה ומאמינים באיזשהו מקום שהם באמת יודעים משהו. "אני יודע מה הולך לקרות", "ידעתי שזה מה שיקרה ובכל זאת עשיתי את זה", "אני יודע מה עובר לך בראש", "אין ספק ש..." או אפילו: "אני יודע מה קרה שם ולמה זה קרה". כל המשפטים הללו מבוססים על ההנחה המוטעית, שידיעה היא תופעה אונטולוגית.
 
וכאן נכנסת האמונה שלי שלמילים ולמושגים שאנו משתמשים בהם יש גם יכולת אינדיקציה, וגם השפעה, על התפיסה שלנו את העולם. סתומרת גם אפשר ללמוד מההתנסחות שלנו איך אנחנו תופסים את העולם, וגם ההתנסחות שלנו משנה בפועל באופן משמעותי את התפיסה שלנו. התפיסה, בתורה, משפיעה מאוד על החוויה, על מצב הרוח, על ההתנהגות ועל החיים שלנו בכלל.
 
בקיצור: שימוש במושג "אמת/ידיעה" השפעה על תפיסת עולמנוהשפעה על החוויה שלנוהשפעה על חיינו ועל הרגשתנו.
איזו השפעה?
 
ובכן, דמיינו שאתם ניגשים אל אותו אדם שמדבר על האמת, מתיימר לדעת משהו באמת, או על מה אמת ומה בעצם אשליה, ושואלים אותו ישירות: "אתה טוען שאתה באמת יודע את האמת?"
 
השאלה הזו (אחרי שהיא מאוד מפתיעה אותו, והוא מסתכל עליכם כשהבעת בוז ניכרת בגבתו השמאלית אשר מקפצצת באי נוחות, לא בטוחה שאתם רציניים, אבל אז אתם מבהירים לו/לגבה במבט ישיר וקר כמי קרח ארקטיים שכן, אתם מאוד רציניים) מציבה את אותו אדם במעין פרדוקס. אני יכול לראות 4 תגובות אפשריות שלו לשאלה שלכם, שכולן בעייתיות:
 
1. הוא יודה בטעות: "לא, אני לא באמת יודע מה האמת. דיברתי כאילו אני כן כי ככה נהוג, או כי לא שמתי לב, או כי אף פעם לא חשבתי על זה.
2. הוא יודה בדמגוגיה: "לא, אני לא באמת יודע מה האמת. דיברתי כאילו אני כן, באופן מניפולטיבי, כדי להשפיע בכך על רגשות הקהל!
3. הוא יודה במגלומניה: "כן, אני יודע מה האמת". שימו לב ליומרה ולחוסר הצניעות שבהתבטאות כזו בפרט, ושבהעדר-ספק בכלל.
4. הוא יתחמק (זה כולל ריצת אמוק והיעלמות בזק במערכת האיוורור/הביוב, התקפה נגדכם או צורה אחרת של שינוי הנושא, או פניה לטיעונים פלצניים ומופרכים).
 
רוב הסיכויים שהבחור יתקפל (שייך לקטגוריה 1 - הודאה בטעות) ויגיד משהו כמו: "לא, אבל אני די בטוח שזו האמת", או: "לא, אבל זה מה שאני מאמין בו". אני אוהב את התגובה השניה, כי היא מחליפה את המושג אמת, במושג אמונה, שהוא הרבה יותר מדוייק. הוא מחזיר את הדיון מהמישור האונטולוגי היומרני למישור האפיסטמולוגי: יש לי ידע, ואני מאמין בו.
 
היות שאף אחד לא יודע את האמת לגבי כלום (*חוץ מהאמת [הקשה מאוד להפרכה, אך שיעילותה התכל`סית מוטלת בספק] של ידידנו מחבר השנסונים דקארט, "Cogito Ergo Sum" = אני חושב, לכן אני קיים), כל ה"אמיתות" כביכול שלנו, הן בעצם אמונות. בחלקן אנחנו מאמינים יותר, ובחלקן פחות. אין לנו באמת דרך לדעת מי "אמיתית" יותר, כי אין לנו ממש מושג מהי אמת.
 
וגם, היות שאיננו יודעים מה האמת - אנחנו לא יכולים לדעת מה אינו אמת, או מה אשליה. אנשים רבים מטילים ספק גדול מידי לדעתי, בכל מיני דברים, וקוראים להם "אשלייה". המושג הזה בעייתי, כי בעצם השימוש בו, הם יוצאים מנקודת הנחה ש:
1. הם יודעים מה האמת, ולכן מה שאינו אמת או מה שנוגד אותה, הוא אשלייה. או לפחות:
2. שיש אמת, ולכן אומרים שכל עוד אנחנו לא יודעים מהי, הכל הוא אשלייה. או:
3. שאין אמת, ולכן הכל הוא אשליה.
הם שוכחים, שנקודות ההנחה האלה הן רק נקודות הנחה עדיין, והם מתייחסים אליהן כאמיתות.
 
ובכן, כתשובה לשאלה ששאלתי קודם, "איזו השפעה יש לשימוש במושג 'אמת/ידיעה'", אני חושב שהשימוש במושגים אמת ואשליה כולל בחובו:
1. סתירה לוגית
2. יומרה (לידיעת האמת או בכלל לידיעה) וחוסר צניעות
3. סכנה להטעיית אחרים.
4. סכנה להטעיית עצמי, לאכזבות ולמכות. 
כל אלה משפיעים על הנפש, ההתנהגות והחיים שלנו.
 
לכן אני מציע בזאת הצעה טרמינולוגית חסרת תקדים! (שוודאי הוצעה כבר מליון פעם) להחליף את המושגים "אמת/ידיעה/אשלייה" במושג "אמונה/תפיסה/דיעה/השערה/טענה/מחשבה/תחושה/הרגשה" (תראו כמה אפשרויות!, תגידו שאני לא לארג`).
 
לדעת משהו שיקרה בעתיד פירושו להיות בעל יכולות נבואיות, ואני לא מאמין שיש תופעה כזו.
לדעת משהו לגבי ההווה/העבר פירושו לעקוף את ההטיות של החושים, החשיבה, הרגש, משהו שאני לא מאמין שאפשרי.
 
ולמרות שרובכם תסכימו איתי על הדברים, ותסכימו איתי על ההשפעה הגדולה שיש למילים בהן אתם משתמשים על חייכם, תפיסתכם והרגשתכם - נדמה לי שעדיין תמשיכו להשתמש במושגים "ידיעה", "אמת" ו"אשלייה". אשמח אם תוכיחו לי שנדמה לי לא נכון.
אשמח גם אם תכתבו לי מה דעתכם בעניין.
נכתב על ידי ענק-עדין , 3/1/2009 23:47  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי:  ענק-עדין

בן: 43




הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים , מסעות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לענק-עדין אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ענק-עדין ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)